Pilekvistar till hästar?

pastejja

Trådstartare
Jag har läst att de skånska pilarna har fått sin form av att årsskotten användes som foder till djuren.
Nu har vi pilar och vi har hästar, kan de ha pilekvistar som sysselsättning i hagen eller är det bara dumt?
Enligt hästägarens örtabok kan man ge vitpil till hästar som örttillskott, så den sorten borde kanske inte vara giftig, jag vet dock inte vilken sort vi har hemma. Någon som har erfarenhet?
/U

Sv: Pilekvistar till hästar?

Jag har sälg på ett par ställen (släkt med pilträd tror jag i alla fall) och det äter hästarna gärna av emellenåt

Att träden är hamlade menar du? Noga räknat påverkar det inte trädens evolution, men visst kan det ligga något i det att man hamlade för att få grenar till foder.

Jag tror inte att pil är farligt för hästar men man behöver kanske inte ösa på några mängder om man är osäker..

jag vet inte om jag förstår vad du menar.. vi har även en bunke pilar som troligen är av samma art av pil som fått växa fritt, som givetvis ser helt annorlunda ut. Jag fattar inte hur evolutionen kom in i det? extra trög så här dags.. ;)
vi har inte bott här tillräckligt länge för att kunna se hur bladen och kvistarnas färg ser ut.
/U

Jag tror inte att pil är farligt för hästar men man behöver kanske inte ösa på några mängder om man är osäker..

är det giftigt så eldar jag hellre upp de pinnarna också och funderar vidare på lämpliga grenar..
/U

Nej, jag tror inte pil ar giftigt för hästar. Mina har i a f klarat sig i ett antal år och de har väl gnaggt på både den ena och andra sortens träd (har skog i hagarna). Se då hellre upp med de vassa pinnar som blir kvar när det gottaste är uppätet! Vet hästar som skadat sig illa på dessa vassa pinnar. Men plockar man bort eftersom det går åt så är det ju inget problem. :) Nu vet jag inte hur dina hagar ser ut, men t ex avhuggen större och grövre sly är ju kalasbra sysselsättning.

Mina hagar ser helt galna ut än så länge, är under omvandling från slyåker till bitvis lummig parkhage. Inte så stora som man kunde önska, men med planering och omtanke bör de kunna hålla hyfsat. Mycket jobb är gjort och en del finns kvar att göra. Gräset kommer nog inte vara klart förrän till midsommar, så det blir haghushållning fram tills dess.
Tack för svar, det låter lovande.
/U

Riktad evolution, som tex att giraffens hals blivit lång för att den sträcker på den för att nå de högsta grenarna. En mer trolig teori är att de giraffer med lång hals nådde högre växande löv och därför selekterades lång hals.
Alltså, om man beskär ett träd går det inte i arv till trädets avkomlingar/sticklingar/fröer.
Jag vet inte ens om det var de hamlade träden du menade eller något helt annat.
Har egentligen ingenting med tråden att göra men jag känner för att förklara saker idag :p

Pilträd har, precis som du själv säger, använts som foder. De borde inte vara giftiga, men jag har ingen koll på om något nytt kommit fram under solen på senare år.

ja men så långt var jag med. Jag förstår att en vitpil fortfarande är en vitpil om den beskärs. Min fråga är vilken sort det kunde vara, det finns ju fler sorter än vitpil att välja mellan, kanske det var vanligt med en viss sort till pilealléer.
Ibland har man pedagogiska dagar..:)
/U

En sak man kanske ska tänka på är att det finns Salicylsyra i barken från pilträdet.

Klippt från Wikipedia;

"Salicylsyra är besläktad med acetylsalicylsyra och har i viss mån liknande egenskaper, men den är mer aggressiv mot kroppen och används numera sällan i invärtes medicin. Salicylsyra används bla i medel för att bekämpa vårtor på huden.

Den finns i små mängder i växter där den fungerar som ett hormon. Dessa växter har använts som läkeväxter mot smärta och feber."

Jag har dock ingen aning om detta har nån påverkan på hästarna.

Det är 96 timmar karens för tävling och/eller slakt om hästen behandlats med salicylsyra. Så står det i alla fall på Horsolflaskorna.

Den finns i små mängder i växter där den fungerar som ett hormon. Dessa växter har använts som läkeväxter mot smärta och feber."[/COLOR]

min unghäst fick i höstas bärrandsröta med hålvägg som följd, vilket gjorde att hovslagaren var tvungen att ta ganska rejält på hoven. Typiskt nog så frös det också i samma veva vilket gjorde att unghästen blev lite ömfotad och svullen i sina framben. Den dagen stod hon länge och drog i just en sälg som växer in över staketet. Tillfällighet eller instinkt?

Ja hon stod länge så länge och drog i samma träd så jag var tvungen att gå närmare och det var en sälg hon stod och åt på. Min hovslagare var helt inne på att det var instinkt. Undrar om det hade blivit utslag vid ett eventuellt dopingtest?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
688
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka