pad under westernsadel?

F

fluga

tänker börja hobbyrida i westernsadel. Men då är min fråga. Räcker det med en westernfilt under westernsadeln eller måste man ha en ventilerande pad också? Är lite förvirrad:crazy::D

Sv: pad under westernsadel?

Du måste ha en tjock pad eftersom sadeln inte har någon stoppning.

Precis som tidigare talare, då sadeln inte är stoppad så är det inte schysst mot hästen att bara köra filt, då den inte jämnar ut trycker som en stoppad sadel skulle göra.

Jag kör både filt och pad under min sadel, på förra sadeln köra jag dock bara pad.

Jag har också en rejäl filtpad och en filt på. Då kan man variera färg och mönster på filten men behöver bara tvätta 1 pad :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör också filten högst upp, har en Tacky pad, så det är bara att dra av med en trasa om den blir skitig :love:

Ja, snart ser vi väl alla pleasureryttare rida omkring med showfiltarna UNDER underpadden :rofl:

Skämt åsido, finns många paddar som duger utmärkt att använda under filten :)

Nej, verkligen inte..

Jag har aldrig tidigare hört att just sådana paddar absolut inte får ligga mot hästen, varken från tränare, andra aktiva eller hästmassören..

Men, men, vi har väl alla olika synpunkter.

Nej då hade de inte tillverkat sådant material :)
Det är en smaksak om hästen/man själv gillar det eller inte. Det finns ju massor av olika material.

na.. *harkel*

For det forsta sa ar IngaLena nagot av westerns egen uppoppande daochdabesserwisser som inte alltid har sa mkt kott pa benen.

For det andra sa beror det helt pa vad man har for padd + vad man ska gora + vad det ar for filt.

Har kommer ni aldrig se oss lagga en filt UNDER padden. Aldrig i livet! Det finns sarskilda underlaggspaddar som funkar utmarkt som man kanner att man behover "skydda padden".

Det finns filtar som Verkligen inte ar passande att ha narmast huden. Absolut Inte!

Neoprenpaddar ar asbra - om man rider dryga timmen. Har anvander vi inte dom alls, det -finns- en risk att paddarna nar tillrackligt svett/salt/uckel samlas under sa blir det en friktion som staller till det - likasa har vi inte neoprengjordar. Utan haller oss till material som andas/for svetten bort fran hasten.

Sa... kor padd + filt hur ni vill - vi kor utan filt ;) :angel:

...sa far vi se om namnda dam tanker upplysa mig om att vi inget vet sa kanske den har traden kan bli Riktigt intressant :idea:

:rofl:

Ha en fin dag dar borta och njut av era hastar!

Ser att tråden blivit rensad nu, tack moderator :)

Jag tycker också att många filtar (egentligen de flesta som är sk. showfiltar) är för grova och stela för att ha närmst. Just därför väljer jag en stabil men samtidigt flexibel ullpad närmst :) Fördelar vikt, suger upp svett och andas. I bland har jag i stället två st ullpaddar varav en tunnare och en "mellantjock". Så det är olika.

Obs, ser nu att jag i första inläggetd skrivit filtpad, menar ullpad!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 586
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
781
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 157
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar