Sv: Övningar för bättre galopp?
Min häst har också svag galopp.
Än så länge låter jag honom galoppera på öppna ytor, ex. skogen. Och då står jag i lite lätt sits och låter honom hitta balansen själv. Att bara galoppera är nyttigt och bygger muskler, sålänge sen är ren,
Jag brukar också köra en övning i paddocken,. Jag travar, står i lite lätt sits och när jag kommer ut på långsidan (sista kurvan på kortsidan) så "rullar" jag in i galopp, låter hästen galoppera något språng och saktar av till trav igen, -genom endast små förhållningar och röst.
Jag brukar också longera honom ibland, låta honom fatta galopp, galoppera ett steg eller två och sen bryta av till trav igen. Får hästen "sköta sig själv", utan en ryttare som inverkar på hästen så brukar han oftast fatta rätt galopp och galoppen brukar bli ren.
Galoppfattningar är jätte stärkande och bra för en häst som har svag galopp! (bra även för de med stabil galopp) sen spelar det kanske inte så stor roll vart man är, om man står på marken eller sitter på. Jag brukar fokusera på att galoppen ska bli ren. När hästen är mer stabil och alltid är ren i galoppen så kan man börja tänka på form osv.
Något som också är väldigt viktigt är att man är noga med att rida båda galopperna lika mycket! så att hästen inte blir extra stark i någon sida.