Övningar för bättre galopp?

Lona

Trådstartare
Skritt och trav går numera hyfsat för det mesta (dvs i bra takt och någorlunda form) i paddocken men galopp är överkurs, han orkar liksom inte hålla ihop sig (i alla fall inte med mig som ryttare). Ute går det bra att galoppera men han behöver rätt mycket fart för att orka hålla igång.
Tips på bra övningar för att så småningom få till det med galoppen också?
Han är fyrgångare om det spelar någon roll.

Sv: Övningar för bättre galopp?

Galoppfattningar, en bra galoppfattning, galoppera max fem steg och sakta av till valfri gångart, få balans i den gångart som du vill fatta galoppen ifrån och börja om från början, gärna på volt... Och om och om igen, men inte fler gånger än att hästen orkar fatta en korrekt fattning sista gången!

Löshoppning är också en bra stärkande övning! Och bra som omväxling...

Min häst har också svag galopp.
Än så länge låter jag honom galoppera på öppna ytor, ex. skogen. Och då står jag i lite lätt sits och låter honom hitta balansen själv. Att bara galoppera är nyttigt och bygger muskler, sålänge sen är ren,

Jag brukar också köra en övning i paddocken,. Jag travar, står i lite lätt sits och när jag kommer ut på långsidan (sista kurvan på kortsidan) så "rullar" jag in i galopp, låter hästen galoppera något språng och saktar av till trav igen, -genom endast små förhållningar och röst.

Jag brukar också longera honom ibland, låta honom fatta galopp, galoppera ett steg eller två och sen bryta av till trav igen. Får hästen "sköta sig själv", utan en ryttare som inverkar på hästen så brukar han oftast fatta rätt galopp och galoppen brukar bli ren.

Galoppfattningar är jätte stärkande och bra för en häst som har svag galopp! (bra även för de med stabil galopp) sen spelar det kanske inte så stor roll vart man är, om man står på marken eller sitter på. Jag brukar fokusera på att galoppen ska bli ren. När hästen är mer stabil och alltid är ren i galoppen så kan man börja tänka på form osv.

Något som också är väldigt viktigt är att man är noga med att rida båda galopperna lika mycket! så att hästen inte blir extra stark i någon sida.

Ett sätt att förbättra galoppen är att bygga musklerna genom att arbeta med djuuup form i skritt och trav. När formen är ok i trav smyg över i galopp några steg och fortsätt i trav igen. Du kan bryta av fler gånger i ett varv och sedan göra fattning i utgång av kurvan när hästen saktar beröm och låt honom/henne njuta av en bra fattning, ställ inga större krav på längden i galopp utan bara att fattningen är bra:)

*KL*
Tack för era tips!
Löshoppning går bort, jag tror att han har svårt för att hitta rätt avstånd eftersom han är blind på ena ögat. Han har gått omkull riktigt illa ett par gånger i samband med hoppning och det kan ju givetvis bero på något helt annat men han verkar inte trivas med att hoppa.

Annars tycker jag att det låter som bra tips som heller inte är skitsvåra att genomföra. (Hade ute en sjukgymnast för något år sedan som menade att vi skulle rida mer öppna och sluta i galopp för att stärka honom, det finns liksom inte ens på kartan:o.)

du kan också longera över upphöjda bommar i trav och galopp,självklart börja med få bommar och börja i skritt om han/hon har svårt för balansen.:bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 288
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 835
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka