Överklass-sport?

N

NearlyBrainlessAmie

Jag håller på med en uppsats i skolan, om hurvida galoppsporten är en överklass-sport eller inte, och det vore väldigt intressant att höra era åsikter!! :bow:

Det jag tänkt att skriva om är..
Är galoppsporten en överklass-sport? Varför, varför inte?
Har den varit det?
Är det olika i olika länder?
Vad är det för skillnader mellan att gå på galopp och att gå på trav(som ofta betraktas som en "bonnsport"..) :angel:

Tror ni att ni tycker annorlunda än de som inte är insatta i galoppsporten?

Det hade varit jättekul att höra vad ni tycker!! :p

Sv: Överklass-sport?

Jag håller på med en uppsats i skolan, om hurvida galoppsporten är en överklass-sport eller inte, och det vore väldigt intressant att höra era åsikter!! :bow:

Det jag tänkt att skriva om är..
Är galoppsporten en överklass-sport? Varför, varför inte?
Har den varit det?
Är det olika i olika länder?
Vad är det för skillnader mellan att gå på galopp och att gå på trav(som ofta betraktas som en "bonnsport"..) :angel:

Tror ni att ni tycker annorlunda än de som inte är insatta i galoppsporten?

Det hade varit jättekul att höra vad ni tycker!! :p

Jag vågar påstå att galoppsporten i nutid i Sverige inte är någon överklass-sport, för att de flesta som hästägare och publik är människor med normal ekonomi (självklart finns det undantag) Samtidigt ska man inte glömma bort att det är väldigt dyrt att ha ett fullblod i träning men det finns nuförtiden många ägare som väljer att träna själva dv.s skaffar amatörtränar licens.

Har inte sådär jättestor koll på hur det är utomlands men min uppfattning är att det kanske lutar mer mot överklass-sport (inte bland publik) i typ Frankrike, England och andra stora galoppnationer. Där jag tror att både inköp av häst och tränar kostnaderna är dyrare, rätta mig gärna någon om jag har fel!

Överklass? inte här i sverige iallafall.

tror faktiskt inte det är lika mycket överklassport som det har varit en gång i tiden, i något speciellt land.
Däremot de speciella och ansedda löpen runt om i världen, är nog en klass för överklassen.

Galopp i Sverige är absolut ingen överklass sport. Däremot håller jag med föregående talare att det är en relativt dyr sport att vara aktiv i, speciellt som hästägare. Samtidigt så känner man (oftast) att det är värt det. Hästarna och sporten ger en så mycket tillbaka. I England ser jag det som både en folksport och en lite "överklass" sport. När vi var i Newmarket senast (augusti 2006) var vi på löp på July Course. Läktaren var där indelad i två sektioner. den ena för "mebers". Här är oftast hästägare, tränare och de lite finare folken. Där kommer man inte in om man har jeans. Vilket jag pesronligen kan tycka är aningen gammalmodigt. Självklart ska man vara hel och ren, men det kan man ju vara även om man har hela snygga jeans. I den andra sektionen befinner sig ALLA möjliga blandade människor. Då kan man verkligen se att galopp är en folksport i England. Istället för att titta på TV en fredagskväll, så är det självklart att gå på galopplöp.

Galoppen är INTE dyr. Inte om man jämför.
Det är inte billigare att ha en dressyrhäst hos Jan Brink än att ha ett fullblod på Täby.
Dessutom kostar galophästen ofta mindre i inköp ( i Sverige) och kan ofta tjäna pengar redan som 2-3 åring.
Vid det laget har dressyrhästen ännu inte sett en sadel.
En hopphäst för 250,000:- tävlar som 8-åring i medelsvår mot 30-40 andra hästar om 2,000:- på tävlingar som tar 3 dagar.
En galopphäst för 50,000:- tävlar som 3-åring om 40-100 tkr med 7-14 motståndare och du är på väg hem 2 timmar efter start.
Och allt du behöver ha med till tävlingen är dress, pass o träns.

Se positivt på allt galoppvänner!

Det konstiga är inte att vi håller på med galopp.
Det konstiga är att dom andra INTE gör det...

Fast startavgifterna är väldigt höga jämförelsevis och det kostar ju minst lika mycket oftast mer faktiskt att ha den i träning hos en galopptränare, spelar ju ingen roll heller var galopptränaren har sit stall, lika dyrt äöndå. Dessutom skor man om dem oftare och de ska ha mer kyllera osv.
SAnningen och säga går dem ju också lättare sönder och det är ju inget företag som sponsrar tränare på samma sätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 133
Senast: Bergmutt
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 489
Senast: Speedway
·
Dressyr hej! är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå. det är så att vi ska tävla dressyr för...
Svar
10
· Visningar
2 003
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka