Österrikiska(?) hästar

Youmeoh

Trådstartare
Det må vara världens största chansning, men jag provar ändå... :p

Satt och nördade lite med pållens stamtavla för någon vecka sedan och hittade två hästar som väckte min nyfikenhet rejält!
Två ston med beteckningen AT efter namnet (antar att det betyder österrike? Eller kanske möjligen tyskand?) Mor och dotter, dotterns farfar var Bingen. Dom var födda 1908 och 1920 och heter Hansi Niese och Une Petite ("Importerad från Tyskland 1929")
Ingen annanstans i stamtavlan hittar jag några österrikiska (?) hästar, förutom dom här två...

Nån som vet nåt?
Blev som sagt väldigt nyfiken, mitt bland alla amerikanska och svenska hästar hittar jag två österrikiska/tyska

Sv: Österrikiska(?) hästar

Vad heter hästarna dina? För mig är det lättare att hänga med då jag inte riktigt förstod ;)

Sv: Österrikiska(?) hästar

Det är Österrikiska hästar, tyska är (DE). Det finns ju trav även idag i Österrike även om det inte är en av de mer framstående travnationerna.

Tyskland räknandes som den främsta, eller iallfall en av de främsta travnationerna i Europa i början av 1900-talet. Efter andra världskriget var bara spillror kvar... Den fantastiska Walter Dear som vann Hameltonian 1929 och köptes av Charlie Mills till Tyskland efter det försvann i slutet av andra världskriget och återfanns aldrig. Charlie Mills, kanske den främste tränaren i Tyskland då, flydde till Frankrike och etablerade sig i Charmant. På just den gården har många svenska tränare haft sina hästar under Frankrikeäventyr, idag har Robert Bergh sin franska filial där.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 983
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar