Olja för att förhindra foderstrupsförstoppning?

A

acke

Vilken sort ska man ha isf? Har hört att det kan var bra för att förebygga kolik av is/snö på gräset också så man kanske kan slå två flugor i en smäll?

Min häst har ALDRIG haft problem med mage/matsmältning, men igår fick han ett anfall som liknar foderstrupsförstoppning av sin middag (hel havre, betfor, mineraler o lite äpple o morötter). Han hade även lite koliksymptom, ngt som inte är vanligt vid såna tillfällen? Han blev bättre efter att jag hade masserat hans strupe, gått o linat honom. Blev lite skraj o undrar om jag kan förebygga det på ngt vis? Kan detta vara början på en massa strul?

Tips, någon?

Det kan vara bra att lägga betforen i blöt med ett överskott av vatten.
Överskottsvattnet häller du av och ger hästen efter den ätit kraftfodret,då brukar hästar dricka även om de inte är törstiga.

Vegetabilisk olja "matolja" vilken som helst.

Hejsan!

Mmm, förstår att du tyckte att det var obehagligt när det hände. Hoppas detta kan hjälpa. :idea:
Jag vet att vanlig matolja funkar (solros, raps).
1/2 - 1 dl beroende på hästens storlek och hur mycket foder
du ger den. Det finns säkert andra alternativ men detta är iaf. skapligt billigt. Lycka Till!
Bria

Tänk på att man skall lägga till oljan till foderstaten försiktigt. Även om man ger rätt så "små" mängder, så skall man trappa upp användningen under ca 1-2 veckor som med alla förändringar i foderstaten.

Mvh/Marie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka