Old Mac´s

O

Onnie

Jag behöver vad man kallar en second opinion ang. de här Old Mac´s. Jag funderar på att skaffa såna till min häst som till vardags går barfota men som skulle behöva ngt under sulorna vid ridning. Hon har väldigt bra hovkvalitet och både jag och min hovslagare är överens om att behålla henne barfota för att inte förstöra hennes hovar.
Vad anser ni?! Någon som har prövat dessa?!

///Karin :bump:

Jag köpte Easy-boots till min häst,eftersom hon tappar dojjorna ofta(dåliga Fullblodshovar :crazy:) och jag tröttnade på att låta henne stå i väntan på hovis.Nu är hon visserligen konvalecent, men hon har varit ridbar lite till och från senaste året....
Jag har alltså Easy-bootsen som reservsko,och det funkar hur bra som helst.Sitter på i alla terränger,lera,skogen osv.,och i alla gångarter. Ibörjan flög den av,sen lärde jag mig hur hårt jag ska spänna. Hästen märker ingen skillnad heller mot vanlig sko.
Så..jag har bara positivt att säga om dessa skor! :)

Min häst går också barfota och därför skaffade jag först ett par Old Mac´s till framhovarna. Det utföll till belåtenhet för både hästen och mig, varför jag kompletterade för bakhovarna.
Hästen klev lite högt de första stegen med skorna, men därefter märks dom inte. Jo, i ett hänseende. Det är mycket tystare på vägen nu! :)

Dom passar/sitter bra, även vid toksprång och full galopp.

LIA

Hur länge håller de då?! Om vi säger att man använder dem i snitt 1 timme/dag, garantin gäller ju i 6 månader men det är ju om man inte använder dem mer än 24 h åt gången. hur länge har ni kunnat ha era innan de börjar kännas slitna?!

///Karin

p.s Blir mer och mer övertygad om att det är såna här min häst ska ha d.s :banana:

har testat dem på snö, det funkar riktigt bra, inte halkigt alls, men på ren is så är de farliga, då slinter hovarna rejält.

Men kan tillägga att dessa skor inte är tänkta att använda på snö. Det finns andra skor som man kan brodda om man måste ha dem på snö också. men kanske det går bra att gå barfota på snön?

Annars fungerar de riktigt bra, jag har använt mina i snitt 2 timmar/ dag under ridning och har varit tvugnaatt reklamera bakskorna då de gick lite sönder efter 1 m¨nads användning. Det nya paret är bättre ( än så länge)

Vi har inte hunnit uppleva vinter med skorna än.
Troligen går dom bra på snö, bättre än barfota.
Troligen är dom dåliga på is, sämre än barfota. Vet inte hur gummit "suger". Skall försöka dubba skorna, t ex med skruv och mutter. Stolleprov! :)

Ser tankar om slitaget i andra inlägg. Ja, dom slits/nöts. Faktiskt även inifrån. I vårt fall är det framkant som nöts mest, och där har det blivit en ordentlig rundning. Men sammantaget (i kostnader) tror jag det går ganska jämt upp, om man jämför med skoningskostnader etc.

LIA

Gummit "suger" inte speciellt bra. och ju kallare det är desto stelare gummi. Så snö, det fungerar bra, is: inte bra

därför är jag tveksam till att de kommer fungera till vintern. Har också funderat på att försöka brodda dessa, men gummisulan undertill är antagligen för vek för attd et skall fungera

Men kan tillägga att dessa skor inte är tänkta att använda på snö. Det finns andra skor som man kan brodda om man måste ha dem på snö också.

Jag skulle vilja ha ett par som man kan brodda, vad är det för märke och var får man tag på sådana?

hej du!

easyboots kan man brodda, men jag gillar inte metallpiggen längst fram på dem.
det finns en annan sko som inte finns i Sverige som heter marquis supergrip, jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag skall köpa och prova när mina old mac´s är slut.

en bra sida http://www.horse-boot.com/

Har just fått hem ett par marquis supergrip från england passar bra o verkar välgjorda men eftersom pumpen till luftkudden inte kommit än har jag inte kunnat rida.
Återkommer med rapport snart.
PL

Är också intresserad av skor i mer stötdämpande och flexibelt material. VET någon vilken effekt de egentligen har på hästbenen, mer än att man kan tro att det känns bra? Hur är det med en äldre häst tror ni som gått med vanliga skor hela sitt liv - blir det en jätteomställning som kanske inte är bra, eller???

Ja! det skall bli jätteintressant att höra din åsikt

får jag fråga en ful sak: Hur mkt kostade dem?

Jag är så dålig på att räkna ut det..

jag tycker marquisen verkar bra, men väger de mycket?

mvh/ Anita

Nu har jag varit ute o gått en sväng med de nya skorna, min häst som är väldigt ömfotad fram utan skor gick glatt o villigt på grovt grus asfalt mm. Passformen verkar bra, framtiden får utvisa om det verkligen fungerar.
Priset blev 2308 kr inkl 8 broddar inläggssulor o frakt för ett par.
PL

oj, det var inte så dyrt. inte som old mac´sen iallafall.

bra att du köpt, då får du köra hårda tester nu och delge mig info

jag vill också ha!

Nu har jag fått hem mina old mac's och provridit dem. Så här långt måste jag ge ett positivt utlåtande.
De verkar ganska klumpiga när man håller dem i handen men till min stora förvåning märkte min häst inte att hon hade dem på sig. Hon gick som vanligt. Och detta är alltså en häst som står och stapplar ursinningt när transportskydden kommer på....

Jag red i blandad terräng, djup lera, makadam och asfalt. De satt kvar även i leran utan problem.
Jag skulle rekommendera att hellre välja en storlek mindre än större eftersom skorna är tänkta att sitta tight. Det finns dem som upplevt att den glidit runt när storleken varit något för stor. Dessutom går det ju alltid att fila av några mm av hovarna om det skulle knipa.

Det enda jag egentligen är osäker på med old mac'sen är om de verkligen håller i 6 månader i den terrräng jag rider. Men det finns ju garanti, så det är inte mittt bekymmer :angel:

Old mac's kostar inte lika mycket som de där marquis supergrip, om jag fattade rätt att du hade köpt ett par. Ett par old mac's med inlägg kostade 1700 kr hos hööks.
För övrigt är jag väldigt nöjd med mina, jag också!

det har jag också undrat! det borde ju gå rätt ok för pollar att gå barfota i snö, det blir ju iaf inga platåskor som det lätt blir med skor... och en gubbe i stallet sa att det på barfota hästar bildas små spår på sulan som fungerar ungefär som undersidan av en människosko alltså...

hhhuuuummm....

e det svårt att dra på old mac´s?

mvh Camilla

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Utrustning Hejsan! Det är såhär; min häst har nu under sommaren tappat samma sko fyra ggr. Nu senaste gången såg hoven verkligen illa ut, den...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: Jozelle
·
M
  • Låst
Hästvård Nu har hästen gått barfota i snart 4 veckor, av dessa har 3 funkat relativt bra (lite ömfotad) men sita veckan har hon blivit regält...
Svar
16
· Visningar
5 884
Senast: Boj
·
F
Utrustning Jag skulle behöva lite tips på barfotaskor. Hur är de att använda, vad har ni för erfarenheter osv. Min häst har varit barfota i ett...
2
Svar
24
· Visningar
3 322
Senast: Frejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar