Några frågor...

A

AnnebergBellman

vad gör biotin egentligen? Vet att det har något med hovarna att göra, men inte exakt VAD det gör som är så bra. När jag hämtade min häst fick han biotin för ägaren sa att han hade sååå dåliga hovar. Jag frågade hovslagaren om jag kunde sluta med biotinet ett tag för att se om det var absolut nödvändigt för honom att ha det (och så kostar det en mindre förmögenhet...) och hovslagaren sa att min polle absolut inte behövde biotin!? Jag sa okej, slutade med biotinet och han har nu inte haft ett endra problem med sina hovar på de två år som gått sen jag sltade ge honom det och de är jättefina och har bra kvalité och hovslagaren berömmer dem varje gång han är ute. Nu var förra ägeren ute och hälsade på för ett tag sen och fick spader när jag sa att han inte längre fick biotin. Hon anklagade mej för att förstöra hans hovar, men hallå, han har ju jättebra hovar! Hon verkar dessutom ha en släng av "prylsjukan"... Hon gav honom en hel massa preparat, vitaminer och oljor hela tiden, men nu får han bara hö, havre, betfor och vanliga mineraler och mår hur bra som helst... Så nu tillbaka till min fråga, ska jag ge biotin även om han har bra hovar, eller skita i vad hon säger och inte ge honom? För han verkar då inte behöva det!

Sv: Några frågor...

min vännina gav biotin till sin häst för många år sedan. den hovisen hon hade ansåg att det va nödvändigt (hästen hade dåliga hovar, gick sönder och "trasade" skorna satt inte kvar och med skorna följde bitar av hoven)

efter några år bytte hon hovis och fötterna blev fina, hon slutade ge biotin för den hovisen tyckte inte det behövdes. hovarna har nu hållt sig fina i 6 år. vem vet vad det beror på :crazy:

Det finns nog annat som är viktigare för dåliga hovar än biotin... Och har du fått dem bra så är det bara att gratulera, även om det nog inte berodde på att du slutade med biotin.
Om sen biotin hjälper eller inte ska jag inte uttala mig om...:devil: Ska man märkja någon skillnad så säger de ju att man ska ge det väldigt länge i alla fall, i år. Så det är ju svårt att säga.
Strunt i det om hovarna är okej.

Jag menade inte att de blev bättre för att jag slutade med botin ;) Han hade fått biotin sen han var ett år ungefär tror jag, och jag fick honom när han var fem.. Men jag märkte ingen som helst skillnad på hans hovar före och efter vi tog bort biotinet, och inte hovslagaren heller :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka