Montélopp

G

Gunillas

Jag är mycket för Montélopp.
Rör inte Montén! För ett antal år sen fick jag som sekreterare i Sundbyholms Amatör & B-tränarförening tjata mig till ett uppvisningslopp i monté. Jag fick själv ringa runt och höra vilka som ville ställa upp och rida trav. Banor med med Montéföreningar låg i träda men som vaknade till.
Efter det så körde det igång och på den vägen är det!

Sv: Montélopp

Vad vill du säga? Att montén ska finnas kvar i svensk travsport? Det tror jag inte du behöver oroa dig för, den är nog allt här för att stanna.

Vad menar du med att montéföreningarna låg i träda? Vilka banor hade haft en montéförening före 2002?

Att vi ska ha Montén kvar.
Det fanns många som ville träna Monté men sportcheferna på banorna var inte alls intresserade så därför gömdes den undan.
Finns det nåt vackrare än en travare travar med ryttare/jockey :D

ingen bana nämd eller glömd men det fanns några.

Att träna monté sliter mer än man önskar, annars fattar jag heller inte riktigt vad du vill ha sagt? Som jag förstått är det väl ingen mer än en och annan gnällspik som vill ha bort montén nu när det börjar bli lite bredd på sporten?

Vad jag vet så arrangerades väl montélopp av ponnytravföreningar och liknande på 80-talet mycket lokalt.

Finns det nåt vackrare än en travare travar med ryttare/jockey :D

Jag tycker att en travare framför vagn är mycket vackare än under ryttare. Med några få undantag rider de svenska ryttarna illa, vårdslöst och ibland rent farligt. Det är ju redan en som betalar dyrt för detta och olyckor som den som hände på Solvalla ger kritikerna vatten på sin kvarn.

Det enda positiva med att ha starthäst i monté är att det blir lite grejer att göra rent efter loppen. Det sliter riktigt hårt på hästarna men för en som funkar är det ju lättare att tjäna pengar där. Och nej, jag är inte motståndare till monté, men det måste finnas en vilja att utveckas och få montén att bli profesionell. Nu är det rätt "lalligt" med några få undantag.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 846
Senast: Lhas
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte. Jag...
Svar
10
· Visningar
1 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka