medtagen eksemhäst

Ö

Ökenvind

Hur skulle ni nutriera upp en vuxen islandshäst med mycket och illa skött sommareksem som dessutom är mager och otränad? Hästen är inte min men jag lider med hästen :cry: :mad: och skulle vilja göra något för den.

Sv: medtagen eksemhäst

Kvalitetes foder med inriktning på protein, stärka mage och immunförsvar men man kan först titta på vad fodret ger hästen innan man börjar med annat. När musklerna börjar återkomma, tömkörning, att följa med som handhäst. Så småningom stärkande ridturer, där man först tar hjälp av naturen och sen går med inriktning på ridningen.

Eksemen tvätta hela hästen noga, jag använder gärna grönsåpa då den lenar och även lindrar klådan till en viss del. Gamla skorpor löses upp och kan lätt borstas bort, täcke på tills eksemsäsongen är över samt smörja aktiva eksemangrepp med mjukgörande samt läkande. Finns en uppsjö av produkter, men du får leta själv vilket som passar bäst för denna häst.

Sv: medtagen eksemhäst

Vad rekommenderar du för mage och immunförsvar? Om ägaren anmäls, leder misskötsel av eksem till åtgärd från myndigheter?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 382
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar