Meadow Gallant!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ANNIWHOO
  • Startdatum Startdatum
A

ANNIWHOO

Hur är avkommorna efter honom i psyket tycker ni som har sådana?
Är det någon som vet hur meadow gallant är själv ipsyket?
Funderar på en avkomma efter honom,,, vad tror ni?

Sv: Meadow Gallant!!

skarpa o sköra är det första som dyker upp i mitt huvud, kanske har nån annan andra erfarenheter / har inte så många, hade en som var riktigt bra men tyvärr trasig ofta han hette Eli Gallant....hemskt trevlig pålle...

e väl bakom flötet men vad menas med skarpa??

Betäcker han än höll ja på att säga?

Finns de nån internet sida om honom?

Såg att han stod i Röstånga. Synd man ine visste de tidigare när man bodde där nere så kunde man sett hur han såg ut på gamla dar.

Har en valack efter MG, han är snäll och trevlig. Fin att köra och rida, i långsamma tempon är han oftast väldigt lugn och reglerbar - nästan lite lat. När man kör snabbare med honom blir han betydligt piggare. Kör man i lag med andra hästar så kommer tävlingsinstinkten fram och han vill vara först till varje pris...Blir vi omkörda av en bil t ex blir han förbannad och vill svara ut den... drar man i honom i det läget KAN han slå, annars är han hur fin som helst att köra. På banan kan han också vara lite lätt i baken då han blir lite mer taggad än normalt. Han har också haft en hel del skadeproblem.

I övrigt håller jag med övriga, sköra och lite vassa verkar många vara. De jag sett har haft mer löpskalle än vad som varit hälsosamt för dem (ung som med Smashers avkommor, de tar ut sig mer än de klarar och går sönder och trasig häst brukar bli en het häst...)

Jag har haft en efter honom, tuff kan man minst sagt påstå. Och egen vilja.

Det var full fart från första början och det tog ett par år att få henne att inse att det är kusken som bestämmer. Hon lydde bara mig ordentligt, skrittade :o av banan med Kihlström en gång och stack iväg åt helt fel håll en annan gång med C-E Lindblom. Så hon var minst sagt vaken och tog sina chanser.

Och som oki säger, stentuff. Hon tävlade förmodligen hela sitt sista år med pålagringar i alla fyra benen (enlgiht veterinären som till slut diagnositcerade henne) och gjorde det skapligt mot sin förmåga (hon slogs för mycket mot sitt huvud)

Jag har en valack efter Meadow Gallant. Han slutade iofs på travet när han var 9 (på hösten) och jag köpte honom när han var 11, så jag vet inte hur han är att köra eller hur han har varit i karriären (som inte var så lysande ;) ). Som ridhäst stressar han i alla fall lätt upp sig, är svår att få riktigt avslappnad och koncenterad. Han är ranghög och det tar tid att vinna hans förtroende, men när man har det så är han lugn och trevlig att ha och göra med. Skador vet jag inte om han har haft innan jag köpte honom, men han har blivit genomkollad grundligt av veterinär två gånger under min tid. Båda veterinärerna var lite förvånade över att de inte hittade någonting alls på en så "gammal" travare.

Jag har en 7årig vallack efter MG som är väldigt snäll och lätt att hantera/köra/rida men har en fruktansvärd tävlingsinstinkt.
Är ofta skadad och det beror nog på att han vill mer än kroppen klarar.

Har en gammal tant efter MG. Hon kan vara rätt skarp, men är över lag ganska trevlig. Har lite för lätt att stressa upp sig bara och kan vara en riktigt surmärr när hon brunstar. De få MG-avkommorna jag har träffat har varit lite halvknepiga, haft egna idéer om småsaker för att i nästa stund bete sig som rutinerade barnponnys på ridskolan. :confused: Min tant har på eget initiativ hoppat diken i skogen (fastän jag är livrädd för att hoppa och inte alls ville!), träffat älgar på uteritt utan att bry sig :eek: men HERREGUD om man skulle vilja rida en annan väg än vad hon vill!! En dag fick hon för sig att hon absolut inte kunde gå in i stallet för det var faaaaaarligt!!! Det tog en halv evighet att få in henne, och det krävdes att vi slängde en jacka över huvudet på henne och smög in ett steg i taget. Sen ville hon inte gå ut för det var också faaaaarligt. :D Jag är bombsäker på att hon var en katt i sitt tidigare liv. :cool:

Vi har två fölston efter MG.
Dom är helsyskon med väldigt olika i sättet.

Den äldre, som sprungit in en skaplig peng, är en blyg tös och väldigt lågtrangad. Har taskigt självförtroende men är ett stort matvrak.

Den andra, som är ett par år yngre, fick visst nån skada som ung och är knappt startad. Hon är mer "bossig"
Klättrade upp i rangskalan här hemma i en väldans fart.
Hon i sin tur är mer petig med maten. En kräsen lady som vet vad hon vill.

Så trots att dom är alltså helsyskon så är dom olika till sättet.
Enda gemensamt är at dom har en riktigt dålig svans.

Men bägge töserna är väldigt lätthanterade och finner sig lätt i nya rutiner.

Båda har föl vid sidan som däremot är riktiga gangstrar.
Dom har inbyggd biljett-tång och ska testa gränser i ett kör.

AM

ja,dålig svans är inte helt ovanligt :D. Jag skötte Toranga Laday en del som två och treåring och han var en stor personlighet.Lite bulig att köra dock :angel:.
Själv är jag övertygad om att alla hans bra egenskapar kom från mamman,och de dåliga från pappan :D.

Hej. Kunde inte låta bli och skratta när jag läste ditt inlägg. Min MG avkomma upp i dagen, ibland är hela världen ute efter o döda honom:). Det är en valack på 11 år som jag har som ridhäst. VÄLDIGT mycket nerver utanpå o väldigt ängslig kille men med ett minst lika stort hjärta. Svårt och fastställa nån rang på han men inget mobboffer iaf.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Badger
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 590
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar