Lite tips önskas

lobell

Trådstartare
Funderar på att åka och titta på en rockard till min kallblodstravare på 1.55.
Rockarden jag hittat är 60 cm bred mellan yttersta delen på skaklarna och längden på skaklarna är 2.45.
Finns det nån chans att den skulle kunna passa? Ska mäta henne ikväll, men är nyfiken på om måtten är till stor häst eller ponny ?
Hur mkt bredare ska skaklarna vara mot hennes mankbredd, vilket är vad jag antar att jag ska mäta?

Finns det nån sida där man kan se hur man mäter allt?

Sv: Lite tips önskas

Är det inte bredden över däckeln (eller bröstkorgen i den höjden) som man ska mäta att se om hästen ryms emellan. Det går ju att justera lite genom att "tvinga ut (eller in) skackeländerna. På min rockard är skacklarna lika bred som vagnen, så bakdelen av hästen ryms vid vändning osv, och sedan blir smalare (viks in) vid fästpunkten i däckeln.
När det gäller längd ska det vara +50 cm bakom haserna till närmaste delen av vagnen - enligt min tolkning av TR. Längre (men inte för lång) kan det vara, förstås, men inte kortare. Det är inte roligt om vagnen tar i hästen vid bromsning. :eek: Det berör, naturligtvis på konstruktion av vagnen. Vissa har gott om utrymme "undertill" för hästens ben - då är det mellen svansen och framdelen av vagnen som ska mätas.....

Det är den smalaste delen fram som är 60 cm, sen blir den bredare.
Jo, det var där däckeln ska ligga som jag menade, fast jag visste inte hur jag skulle förklara :)
I alla fall så är hon 51,5 cm där och skaklarna 60 cm på det smalaste.
Hon är 113 cm från manken till rumpa och skaklarna är 2,45, så då borde det ju finnas gott om plats? Eller är den t.om för lång?

Det låter aningen långt, men enda nackdelen med det är egentligen att den blir lite klumpigare att svänga med. Jag tror att den där kan fungera bra! Tänk bara på att spårvidden inte ska vara för smal (vältrisk) och att det ska vara gott om plats mellan skaklarna "baktill" så att hästen har plats att forma sig i svängar.

Sen är det ju inte omöjligt att forma om, korta av eller förlänga skaklar om det behövs, om det är en stabil och bra grundkonstruktion som du känner dig nöjd med så är det nog bara att slå till även om det skulle vara några centimetrar fel nånstans :)

Just precis, är det bara en vettig grundkonstruktion så kan man helt enkelt bara ta och glödga skaklarna och böja om dom - det är ingen big deal sas.

Det som är mest kinkigt med travgrejjor är ju att dom ofta är för smala mellan skaklarna "baktill".

Jag lägger in kort på den med mått istället, så får ni se själva vad ni tror

31874387.jpg

31874389.jpg

Skackelbredd längs fram: 60 cm
Den är 2.30 bred med hjulen (ville veta för transporteringens skull)
Skackellängd 245 cm
Totallängd 330 cm

2.30 mellan hjulen? Det låter extremt brett och den ser verkligen inte ut så... möjligen 1.30 och i så fall är det ett helt ok mått.

Det är ingen fjädring och man sitter rätt lågt i den där. Den är väldigt lik en gammal vagn som vi har och den är inte(!!) bekväm att åka i... Men vill man lägga ner lite jobb på den så går det ju att fixa till fjädring och högre sits :)

Jo :) det har precis konstaterats att det var fel mått.

Jo funderade på om det kan vara värt att fixa till den. Gubben är rätt så händig och jag ska köra den här hemma ett par dagar i veckan kanske.
Kan det vara värt att köra den ett tag tills han hinner fixa den eller är den oduglig i nuskicket?

Är den värd 1400 ?

Senast ändrad:

Jag tycke inte alls att den verkar oduglig! Men kolla måttet mellan skaklarna längst bak vid vagnen också, så att det inte är för smalt. 1400 är nog gränsfall vad jag skulle lägga på den, men inte helt orimligt.

För ökad bekvämlighet så kan man spänna fast något tjockt och mjukt att sitta på :rofl:

DSC_0510.jpg

Senast ändrad:

Haha, jag får väl köra med hela Duxmadrassen under eller skaffa mindre häst :)

Jag ska fråga efter innermåttet på skacklarna.

Jag menade inte att den är oduglig, men om det kan vara värt att köra med den i detta skicket tills sambon har tid att fixa den, typ om 10 år :angel:

Jag började tycka att det blev väl mkt att göra med rockarden, så letade upp en annan :p
Den har stötdämpning, svängel och sitsen är högre :)

Skakellängden är 2 meter så det är ca 80 cm tillgodo.
65 cm mellan skaklarna längs fram. Har använts till mindre ardenner, så hon borde ju få plats.

31875161.jpg

Ja, jag tror sambon blir nöjd. Det blev till slut som ett helt renoveringsobjekt för honom med den andra :)
Tack så mkt för hjälpen :bow:

Så kommer jag till nästa fråga :)
Måste man ha speciellt körbett, eller kan man ha kimblewick? Hon går bra med det och jag vill helst slippa byta om jag slipper i början.

Jag använder samma bett när jag rider och kör (ledade tränsbett). Det låter väl lämpligt att du fortsätter med ett bett som du vet att hästen fungerar bra med.

Jag håller med... och en kimblewick kan även tyckas vara en bra "mellanting". Min häst kan ridas med rakt eller delat tränsbett. I körning måste jag ibland ta i ordentligt att bromsa med dessa men hon har lätt att gå över bettet med ett körbett (postkandar). Mitt problem, förstås, jag är för svag med samtidigt inte tillräckligt följsam. Hon trivs med sitt (rakt) Kimblewick och vi kommer bra överens.

Säljaren har kört utan baksele, hon menade på att det inte behövdes då svänglen finns.
Men baksele är väl standard att ha?

Ja baksele underlätta för hästen och lättar kuskens samvete och det har inget att göra med om man använder svängel eller ej. Svängel behövs också.

Jag ska beställa ett komplett sele imorgon. Lika bra att göra det rätt från början.

Tack för alla råd :)

Nu är den hemma!
Tycker den är ganska fin. En punka, men just nu är det för mkt snö och blåst ändå.
Nu väntar jag på selet och fint väder :)

31886260.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 534
Senast: Pyrran
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 912
Senast: Snowball
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar