K

kabitsoo

Hej!
Har blivit väldigt intresserad av distans och skulle vilja starta en "prova på" i vår.
Men jag vet inget. för en PP. Behöver jag ha licens/grönt kort och allt vad det heter?:confused:

Och hästen då? Måste hästen ha licens för att tävla PP?

Ni tycker nog jag verkar dum i huvudet men alla har ju varit nybörjare :rofl:

Tacksam för svar!:bump:

Sv: Licens???

Hej
Sjävklart ska man fråga om man inte vet - hur ska man annars kunna lära?

För att starta PP behöver du ha Grönt kort, ja.
Om PP-n går samtidigt som någon tävlingsklass eller en CR så behöver du även ha ryttarlicens (lokal = 165 kr ca). Om det bara arrangeras PP är det upp till arrangören att bestämma om det krävs licens.
Hästen behöver ingen licens förrän den ska starta 80 km.

Lycka till!
mvh
Sofia

Sjävklart ska man fråga om man inte vet - hur ska man annars kunna lära?

precis!! ;)

jag skaffade för "mitt eget höga nöjes skull" en tävlingsbok (en gul bok/häfte där alla tävlingar, distans, hästen startar i skrivs in) till min första PP (i helgen). tyckte att det kunde vara kul att ha den från början. kostar ca 40kr tror jag.
dock inget man måste ha på PP!

precis!! ;)

jag skaffade för "mitt eget höga nöjes skull" en tävlingsbok (en gul bok/häfte där alla tävlingar, distans, hästen startar i skrivs in) till min första PP (i helgen). tyckte att det kunde vara kul att ha den från början. kostar ca 40kr tror jag.
dock inget man måste ha på PP!

Eftersom Bandy redan klarat av en 50 CR med förra ägaren så hade han den där "gula boken", men annars hade jag säkert gjort precis som du och införskaffat en även om det "bara" var en PP - är ju kul att kunna följa alla km som vi kommer skrapa ihop tillsammans :angel:

Tack så mycket för hjälpen!
Men grönt kort och licens var skaffar man det?? :P Och gäller det för allt sedan som hoppning dressyr etc. eller gäller det bara för distansen?
vad köper man det gula häftet?

Grönt kort brukar man kunna ta via en kurs på sin ridklubb (man måste vara medlem i en ridklubb för att få starta också!) och licens löser man hos Ridsportförbundet (går jättesmidigt via hemsidan!).

Grönt kort behöver man bara ta en gång - gäller för alla ridsporttävlingar.
Licens löser man genom att betala in ny avgift årligen. Man ska då ange vilken gren man i huvudsak vill tävla, men licensen gäller för alla tävlingar/grenar på den nivå som licensen är löst för.

...gula häftet har jag inte järnkoll på... det följde med min häst :grin:

Vart i landet bor du?
Jag fick meddelande i mitt startkuvert på Billingeritten att de planerar någon form av "utbildningsläger" där man ev även skulle kunna ta grönt kort.... men det kommer sannolikt bli i Skövde-trakten då förstås... Hör med din ridklubb - de vet nog vart du kan gå Grönt-kort-kurs! :)

...gula häftet har jag inte järnkoll på... det följde med min häst :grin:

lyxigt ;)

gula boken skaffar man genom att betala in 40kr till Ridsportförbundet. står på deras hemsida hur det går till, inte svårt alls. boken kommer inom 2 veckor efter betalning.

Okeej, tack för svaret!
Snäll du är som hjälper mig! <3

Jag bor i Småland, på gränsen till Blekinge. Går i en ridklubb så jag ska fråga om jag kan ta det där. Gäller grönt kort varkligen för resten av livet? behövs det inte förnyas? och vad är det för kurs? En gång i veckan eller är det bara en kursdag eller vad man ska säga?:confused:

Gröna Kortet behöver inte förnyas, gäller överallt (i kombination med en ryttarlicens, förstås ;) ).
Jag tog mitt Gröna Kort på en kurs som var en hel dag. Kollade på en film (säkerhetsfilm), lastade häst & ponny, satte på transportskydd o.s.v, lindade ben, visade häst & ponny vid hand på korrekt vis, gick igenom hur man slår i TR (Tävlingsreglementet) m.m. samt skrev ett teoriprov (man får använda TR). rider du på ridskola/för tränare, kan denne skriva på att du kan vad som behövs i ridningen - i annat fall ska även ett ridprov göras.

Nu börjar saker och ting klarna för mig!;) Tur de!:banana:

Men du skrev att man inte behöver förnya det gröna kortet i kombination med ryttarlicens. Måste man förnya och man inte har ryttarlicens??:crazy::confused:

Det Gröna Kortet förnyas inte alls.
Men för att tävla behöver du både Grönt Kort och Ryttarlicens (Lokal Licens räcker till 50km tävlingar tror jag. kostar ca 165kr/år).
Ryttarlicensen betalar man per kalenderår (dvs. år 2008, år 2009 o.s.v.). Om du betalar i september så räcker den ändå bara året ut.

Hoppas att jag förklarar begripligt ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 010
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 313
Senast: Lady_S
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 088
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka