konstiga varma svullnader/gallor... HJÄLP

T

TaylorSwift

Hej!
Statar nu en ny tråd då min häst har fått mystiska svullnader/gallor på bakbenen.
Jag börjar med att fråga hur man egentligen vet om en svullnad är en svullnad eller en galla? några tydliga kännetäcken?

Det började iaf för 2veckor sedan ungefär, skulle rida och hästen var lite tjock och varm i h.bak. Han var helt ren så red som vanligt ändå. Nästa dag var svullnaden/gallanlika stor och i en vecka gick jag med honom och några dagar fick han vila helt. Vissa dagar var svullnaden/gallan ganska stor och då fanns det även lite på v.bak vilket uteslöt mina tankar på vrickning eller sparkskada. och vissa dagar var svullnaden helt borta för att nästa dag vara halvstor igen. och svullnaden/gallan gick ej ned efter jag gått med honom.

Efter en vecka ringde vi vet som tyckte vi skulle låta hästen vila i 2veckor. Fick vila i 3-4dagar (nån dag var han svullen/gallig nästa helt ren) och sen gick jag en sväng med honom när han var ungefär så svullen som första dagen, jag gick med honom för att undvika bus i hagen och hästen takta och snurra och och hade skitskoj :D och efteråt hade svullnaden/gallan gått ned helt! :bow: efter två dagar igen (igår) var han ganska mkt svullen/gallig i h.bak och även lite i v.bak och efter kort promenad så gick inte svullnaden ned heller :( Svullanderna/gallorna var varma också dock försvannd det ganska mycket när jag kylde...

Jag börjar tvivla på att det är något som kommer försvinna när det kommer och går såhär? några tankar? det som oroar mig mest är att de är varma.
har också funderat över att de dagar han inte är svullen alls kanske är för att de varit kallt ute så det kylt bort det på dagen eller att han rört sig mkt i hagen eller något?

Kan inte sluta oroa mig :cry:

Sv: konstiga varma svullnader/gallor... HJÄLP

hade en häst tidigare som fick gallor runt om på alla 4 vid kotorna, kändes som små vätskebölder?! på var sida av varje kota. Detta berodde dock på överansträngning. Det som är viktigt att tänka på med gallor är att de måste underhållas (linimenteras el. blistras regelbundet) annars om de blir hårda så kan hästen få ont av dem. Nu är ju inte jag någon expert men jag brukar linimentera (värmande liniment) och så lägga plast runt om det "drabbade" området och sedan ett vaddstycke och linda. (plasten är superbra för då värmer det ända tills man tar av det hela, är jättebra om hästen har lindorna ute i hagen & inne i boxen. då slipper man göra om det morgon & kväll då räcker det med 1 gång/dag) har man en häst med mycket hår på benen så är det bra om man rakar fram gallorna eller klipper ner håret.

hoppas det hjälpte lite iallafall

mvh emely

har inga på svullnaden men kan rita ut i paint....

Senskador kan nämligen se ut som en "Bula"
Därav frågan.

Här sitter svullnaden som varierar i storlek, samma ställe på andra benet när det "sprider" sig dit tror inte svullnaden gått längre upp på benet än bilden visar och den sticker ut ungefär lika mkt på båda sidor.

Här har han fårr tillbaks gallor som han hade när jag köpte honom i höstas kan tänka mig att det är för att det börjar bli varmt ute nu och så... lika mycket på båda bak så det oroar mig ingenting.

kan försöka ta bättre bilder ikväll.

hade ett kallbod med 4 kotsenskidor för några år sedan så tro mig jag vet ;)

hallå glöm inte bort mig nu :angel:

Jag tror främst det är vanliga gallor din häst fått.Med tanke på att det gick ner efter rörelse. Det du som lekman kan prova är att linda över natten och se om de gått ner på morgonen.

Här är en bild på en riktigt tilltygad böjsena.
bojsena2.JPG

ser inte bilden :confused:

Men kan hästar få gallor i ena benet bara då? eller det märks ju när någonting har ändrats (antar att det beror på nåt:p) tillräckligt mycket börjar det synas på andra benet också, båda gångena det har synts på båda bak har det varit förhållandevis mycket på h.bak. tror även att det har varit fint väder de dagarna...

Kyler varje dag och lägger på kylande liniment.

såg bilden nu och det såg verkligen inte kul ut! :crazy: kan en äst som råkat ut för det någonsin kunnas användas till normal ridning?/ridning alls igen? vad får en hästs ben att bli såhär?

Senskador kan komma av slag, eller utmattning/överansträngning. Ja, det går få dem hyffsat ridbara med vård och tid.

Gallor ska värmas inte kylas.

men vet ska tt jag skulle ha kylbalsam :crazy:

Men eftersom de gick ned efter jag kylde igår så kankse de är svullnader ändå? det försvann ju inte igår när jag gick med honom...

Vanliga gallor borde gå ner av rörelse, helt klart.
Menvad trodde vet attdet var vid undersöknigen då?

har bara haft tel kontakt med vet som tyckte jag skulle låta honom vila i 2veckor innan hon kom ut eftersom han inte var halt.

Var uppe idag och det fanns ingen svullnad alls (men det är väl tillbaks imorgon -.-) "Gick" iaf en sväng med honom, eller jag gick och han bocka och sparka och snurra och takta osvosv så han verkar ju inte ha ont iaf :p Troligen har de sprungi i hagen idag eftersom det blåste så och det kan ju också ligga bakom att svullnaden / gallan var borta.

Ingen som kan berätta hur man ser skillnad på galla/svullnad?

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! Jag har en häst med konstaterad karpraltunnelsyndrom. Detta är konstaterat på klinik. Fick efter kliniken Metacam 11 dgr samt bara...
Svar
3
· Visningar
793
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 717
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka