A
AnnebergBellman
Min ponnyvalack har en knöl i nacken, precis bakom öronen, som han haft sen jag fick honom (tre år sen). Den är inte ivägen när man har träns eller grimma på och har inte varit infekterad någon gång. En kompis kollade på den, klämde och grejade. Han ömmar inte och har inte ont, den är inte varm eller så. Den har varken minskat eller växt under de tre år jag haft honom. En hästmassör var ute för ett halvår sedan och jag bad honom ta en titt på knölen. Han sa att det bara var en fettklump, men det känns inte som det. Någon som har en aning om vad det kan vara? Den är ganska hård och går att flytta på, det vill säga den sitter inte fast i nackkotan eller så utan är helt lös i en "skinnsäck". Kan det vara en fettklump? Eller kanske brosk? Ägaren sade att hon inte visste vad det var, men hon hade ut en veterinär som sa att den inte var farlig och att det inte var en tumör. Vad det var exakt kommer hon dock inte ihåg... En kompis till mej säger att vi borde operera bort den, men jag känner att om den inte är till besvär, sitter ivägen eller gör ont/ömmar på honom så är det bara en onödig infektionsrisk att orepera då han har dåligt läkkött. Knölen är ungefär enoch en halv centimeter i diamemer. Vad tycker ni?