Knöl i nacken.

A

AnnebergBellman

Min ponnyvalack har en knöl i nacken, precis bakom öronen, som han haft sen jag fick honom (tre år sen). Den är inte ivägen när man har träns eller grimma på och har inte varit infekterad någon gång. En kompis kollade på den, klämde och grejade. Han ömmar inte och har inte ont, den är inte varm eller så. Den har varken minskat eller växt under de tre år jag haft honom. En hästmassör var ute för ett halvår sedan och jag bad honom ta en titt på knölen. Han sa att det bara var en fettklump, men det känns inte som det. Någon som har en aning om vad det kan vara? Den är ganska hård och går att flytta på, det vill säga den sitter inte fast i nackkotan eller så utan är helt lös i en "skinnsäck". Kan det vara en fettklump? Eller kanske brosk? Ägaren sade att hon inte visste vad det var, men hon hade ut en veterinär som sa att den inte var farlig och att det inte var en tumör. Vad det var exakt kommer hon dock inte ihåg... En kompis till mej säger att vi borde operera bort den, men jag känner att om den inte är till besvär, sitter ivägen eller gör ont/ömmar på honom så är det bara en onödig infektionsrisk att orepera då han har dåligt läkkött. Knölen är ungefär enoch en halv centimeter i diamemer. Vad tycker ni?

Sv: Knöl i nacken.

Det kan mycket väl vara en fettknöl eller en ink men det kan vara något annat också. Jag hade en bekant vars ponny fick en tumör i nacken och fick avlivas pga den (den växte dock).

Jag skulle nog ta ut en veterinär som fick kika på den och ta en biopsi för att vara på den säkra sidan.

Förmodligen en kvarstående reaktion efter ett skav för länge, länge sedan. Om knölen inte ömmar, växer, besvärar, är sårig, svart o hårlös så tycker jag att du resonerar förnuftigt när du säger att det kan bli problem om man försöker ta bort den. Det är ett trixigt område att skära och sy i, lätt att såret går upp och blir svårläkt.

Om du är orolig kan man förstås ta en enkel nålbiopsi bara för att utesluta att det skulle vara något farligt.

Ägaren hade ut en vererinär när hon upptäckte den (tyvärr var hon inte ute hos honom så ofta p g a att han stod på lösdrift fem mil från henne, så vi vet inte hur länge han haft den eller hur det kan ha gått till, en tjej kollade till dem varje dag men gordeingen närmare "undersökning" av dem), och han sa att det inte var något farligt men hon kunde bara inte komm aihåg vad det var han sa att det var..

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
8 073
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 043
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 648
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 972
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar