När mina hästar är helt klippta (klipper nästan aldrig på annat sätt eftersom det ser lite knasigt ut i utställningsringen) så har jag regntäcke ute varje dag när det är under 10 plusgrader. Är det över 10 plus och soligt så får de gå nakna, men då kollar jag termometern minst en gång varannan timme för att vara helt säker på att de inte fryser. Blir det kallare än 5 plusgrader får de ha "höst/vårtäcken" på sig, alltså regntäta täcken som är lite tjockare än bara regntäcken brukar vara, men ändå så pass tunna att de inte kan kallas vintertäcken. De täckena brukar räcka neråt -8 eller -10 grader, sen lägger jag på tjocka vintertäcken, som i regel fungerar till -25 grader. Blir det ännu kallare så lägger jag vintertäcket över ett thermotäcke.
Inne har de ulltäcken när det är milt höst/vårväder (ca. 5 till 8 plusgrader) och när tempen går ner mot nollan byter jag till thermotäcken. När det är som allra kallast på vintern brukar jag lägga på dubbla thermotäcken inne eller extra tjocka innetäcken, som börjar bli ganska poppis bland tillverkarna numera.