Klippa häst

pigleton

Trådstartare
Vad är bäst, helklippning, täckesklippning, spårklippning? Andra alternativ?

Vilken maskin är bäst? Är det någon som klipper med en maskin som inte är avsedd för häst? Skillnad i så fall?

Vilken typ av skär rekommenderas?

Ska förhoppningsvis klippa voltigehästen å det snaraste, långpäls svettas så det dryper efter en kvart i skritt. Finns det företag som hyr ut maskiner? Verkar nämligen vara svårt att få hyra privat. I alla fall här omkring. Finns det folk som brukar klippa åt andra, i så fall vad tar ni då?

Sv: Klippa häst

Olika klippning är väll en smaksak. Visst är det snyggt att ha benen klippta, men de svettas ju inte där. Beror ju också på hur hårt du tänkt träna.
Maskiner har jag verkligen ingen koll på, eftersom andra brukade klippa hästen. Priserna varierar beroende på vem som klipper och hur mycket du klipper.

Sv: Klippa häst

Jag brukar halvklippa. Då har hästen nytta av den päls som fins kvar vid lugna pass riktigt kalla dagar samtidigt som den torkar mycket snabbare efter ordentliga träningspass.

Vad gäller maskiner så skulle jag kolla på ko klippnings maskiner i 3.500 - 4.500 kronors klassen. Det fins särsklida klippskär till dessa maskiner som är avsedda för att klippa häst med.
Har alltid andvänt samma maskin och ibland även skär som jag klipper mammas kor med till mina hästar och det har aldrig strulat.

En kompis köpte en billigt maskin för ca 800:- Efter att ha klippt en ½ arab i april ( = inte mycket att ta bort) så skar maskinen.

/Linnea

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Bee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 328
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 533
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka