Inte riktigt spatt?

G

gazira

I november blev min häst plötsligt halt i ena frambenet, vi åkte till klinik som konstaterade förändringar i haserna, kotledsinflammation och inflammation i bakknäna.
Efter det har vi varit på en rad återbesök och behandlingar, och var nu senast inne för 4 veckor sedan.
Då var hon ohalt vid böjprov och veterinären sa att förändringarna inte hade blivit "spatt" än. På röntgenbilderna syntes skuggor kring mellersta glidleden men ingen påverkan på själva leden.

Veterinären lät väldigt positiv men jag har svårt att släppa alla problem som tidigare erfarenheter av spatthästar har medfört.

Här någon fått en liknande diagnos?
och i så fall, hur har det gått? har det utvecklats till spatt senare?

Mycket tacksam för svar

Sv: Inte riktigt spatt?

Men veterinären måste ju ha redogjort för vad dessa förändringar bestod i, påverkan av glidled eller vad?
Skuggor kan bestå av många saker, eftersom jag uppfattar det som att bägge haserna är drabbade, så kan man utesluta trauma skada så kvar blir påverkad glidled eller en hasledsinflammation vilket inte är detsamma som spatt.

Japp! (räcker upp handen)
Här är en som fått liknande diagnos.
Inflammation i hasleder säger någon veterinär. En annan säger att det inte finns något som heter så utan att det är spatt, en typ av atros som inte börjat växa samma än.

Jag fick inte heller mer info än vad du beskriver i ditt möte, när jag var iväg med min häst, när den äntligen röntgades då vill säga.
Lät också positivt. Det är med blandat resultat kan jag säga. Allt är rörigt, difust och ingen kan riktigt säga vart det kommer att leda hän.

Jag hade inte riktigt mål i mun, har ingen erfarenhet av just spattrelaterade problem heller så jag var inte riktigt förberedd. Kom in för ont i rygg men ut med hasledsproblem.

Fick diagnos i oktober. Hästen varit krasslig ända sen våren -08 när jag köpt den men inte halt utan bara känts stel och ojämn. Var ej halt vid besiktning eller kontroll på olika kliniker/möte med olika veterinärer. Min häst har bara blivit sämre av vila som veterinär rekommendera efter behandling i hasleder

Lycka till med din häst

Vid just spatt så är vila ingen hit, förutsatt att hästen verkligen inte är vrålhalt av sina problem. Beroende på vad man sprutat med, så kan det handla om boxvila i några få dagar till att få promenera för hand korta svängar de första dagarna till att sen ökas successivt.

Det låter lite liknande det jag fick höra om min häst.
men min har svarat bra på behandlingarna, har blivit sprutad i haserna, bakknäna och i hovlederna fram. Har i samband med detta upptäckt att hästen har stora muskulära problem.
Jag har varit hos två olika equiterapeuter som gav mig två helt olika bilder av problemet. Den ena ansåg att förändringarna i haseran har orsakat muskelproblemen och den andra ansåg att muskelproblemen har orsakat förändringarna i haserna. båda teorierna låter mycket rimliga när dom förklarar det men jag vet inte riktigt vad jag ska tro på.

Veterinärens utlåtande är att det inte har hunnit utvecklas till spatt men att det är en inflammation i hasleden och små urkalkningar, men ingen påverkan på själva ledspringan.

Hästen är i dagsläget otroligt pigg och glad men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med igångsättningen då alla som jag pratar med säger olika saker.

Lycka till med din häst med!

jaaaaahh du.. *funderar*
Det låter tyvärr i tillväga gång som med min. Jag som trodde det bara var jag som var förvirrad eller inte förstod bättre, men det verkar vara så här det går till.. En massa olika åsikter om vara eller icke vara.

Jag kan dra en 1 år lång historia..Har fått olika svar, allt från att där inte är nått fel på hästen till att hästen faktist är dålig. hästen ska enbart stå i en hage i 1 år inte röras, till att hästen ska banne mej sättas igång fast han visar hälta nu (som ej gjordes från början).

lite snabb sammanfattning:
Köptes feb-08 var knagglig men trodde det gick att träna bort
mars -08 --jan 09 equiterapeut en gång i månaden
Juli-08 första besök klinik, jag var bara en orolig ägare, inget fel på häst, byt sadel
provade 21 olika sadlar
oktober-08 åkte in förbaskad, arg som ett bi inga ryggmuskler kvar. kom ut med hasledsinfl. Inga problem, det löser sig! Sprutad båda haser, vila liten hage, vara stilla. Ingen spatt i dagsläget utan enbart en infl
now-08 gick ua! kanon! igångsättning. skritta 20 min 3dje dagen hästen dålig efter 3 veckor gav jag upp
jan-09 in igen sprutade en has o en kota, vila liten hage, stilla, ansågs vara en rest bara.
feb-09 tog ut besiktigande vet (vid köp) för annan åsikt. SI-led behandlas o ländrygg. En helt annan häst! Hästen ska igång

Där är vi nu. Jag har ett tips till dig som jag kan PMa om du vill (pga namn) som jag tycker verkar vara en bra lösning.

Jag är inte alls duktig på det här, är själv helt novis trots alla år inom hästvärlden. Verkar vara en svår nöt att få grepp om eftersom just alla tycker så olika.

Jag kan däremot, för min hästs skull, för min plånboks skull, för mitt samvetes skull att veterinärer borde ha något så när snarlika åsikter menmen ...

Kan även säga att min häst inte blivit sämre av igångsättning nu efter behandling av SI-led + ländrygg men däremot blev mycket snabbt dålig av allt stillastående....

ang muskelproblem

Fick också olika åsikter på vilket som var hönan eller ägget ang musklerna. Men det som jag har förstått är att behandla berörda muskler för att hästen har gått under en, troligt vis längre tid o felbelastat sig för att kompensera smärtan. Behandlar man inte musklerna samtidigt som haser mm kan problemet återkomma eftersom det störda rörelsemönstret inte är förändrat.

Kanske rörigt förklarat men hoppas du förstår hur jag menar..

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 071
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 815
Senast: Pannica
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 623
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 410
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar