Inridning av galoppör

M

Montéryttare

Ja jag undrar när man skall börja och hur mycket man skall rida?
Är det normalt att en vuxen på 65-70kg "rider" på 1½åring?

Sv: Inridning av galoppör

När jag va nere i skåne och jobba med galoppörer så började vi sitta på dom på hösten vid 1 1/2 års ålder.
Jag kanske tyckte det va lite tidigt men det är så det fungerar.
Men jag vägde bara runt 50kg så det kanske inte va så farligt.
Vi tog det lungt och skritta och trava lite på dom innan snön kom (december) och sen fick dom "semester" till januari och sen sattes dom igång igen och då la vi upp ett träningsschema och när dom hade börjat snabbjobba och tränat startboxar anmälde till kval.

Man får ju försöka avgöra hur stark åringen verkar vara, men det är storskillnad på 65 och 70. upp mot 70kg tycker jag verkar vara för mycket. Men som sagt det beror på hur kraftig åringen är och hur "smidig" man är som ryttare

Hur räknas vikten? Med sadel och alla kläder, eller antag 65 kg plus all utrustning. I så fall blir det ju lätt över 70 kg...

Att rida in åringen så att den är sutten på och riden på små turer är nog inga problem även om man väger 70+. Det är oftare lättare att hantera åringarna om man är lite längre. Däremot så tycker jag man ska vara försiktigt och inte ha för tunga ryttare på åringarna i det dagliga uppbyggningsarbetet under hela 2års säsongen.

Hur räknas vikten? Med sadel och alla kläder, eller antag 65 kg plus all utrustning. I så fall blir det ju lätt över 70 kg...

I lopp räknar man ryttare (påklädd exklusive hjälm) + sadel, i träning existerar inga regler utan det är upp till varje tränare hur stora/tunga ryttare denne sätter upp på sina hästar. Men så är träningsryttarna generellt större än genomsnitts jockeyn. Viktigast är att ryttaren är duktig och smidig, då kommer den inte belasta hästen på ett negativt sätt, även om det rör sig om 70+.

En träningssadel väger ca 5kg, medan tävlingssadlarna kan variera mellan 150g och 10kg… Tävlingsridbyxor väger nästan ingenting, och i träning rider de flesta hos professionella tränare i jeans, osv….

Så skall du räkna på vikter i träning bör du ta dig själv fullt påklädd + sadel, för det är ju det som hästen skall släpa runt på tycker jag….

Alltså kan en åring kunna bära rätt mycket vikt i måttlig mängd.
Kanske skulle skaffa lättare sadel. En i läder med vanliga stigbyglar etc blir rätt tung...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Undrar lite angående pris för inridning av ponny. Ska rida 1 en ungponny åt en privatperson. Från start. Jag har inget företag...
2
Svar
29
· Visningar
4 442
Senast: ameo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 382
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 859
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka