Inga testiklar

aemaria

Trådstartare
Hur pass sent kan en hund "släppa" sina testiklar. Vi har en taxhane på 7 mån som har båda testiklarna nere i buken. När vi hämtade honom fick vi rådet av uppfödaren att massera ner testiklarna eftersom de inte fanns på plats i pungen. Lättare sagt än gjort dock eftersom de inte kändes/syntes överhuvudtaget.

Sedan några veckor har man dock känt kulorna i buken och vi försöker massera dom nedåt och det verkar som de kommit lite längre ner. Träffade dock en veterinär som sa att om dom inte kommer ner efter ett halvår så är det kört och man måste kastrera. Har ni några erfarenheter av detta?

//aemaria

Sv: Inga testiklar

Det kan ta upp till ett år innan testiklarna är nere. Tror det är Grana som har skrivit om det i någon annan tråd för ett tag sen. Sök lite, vill minnas att tråden var rätt bra.. ;)

Tror oxå att det är kört.
Hunden behöver inte alls kastreras för det. Risken med en stor operation är högre än att den skulle få cancer i sina testiklar.

Risken med en OP på en ung frisk hund är liten, mot en äldre sjuk hund.
Jag hade slutat lyssna på "uppfödaren" och låtit kulorna vara, massage ger nada, och beställa en tid till kastrering. För vad är annars alternativet?
Att de "trillar ner" och föra vidare sina gener med kulor som trillar ner sent eller inte alls... ?

Jag hade slutat lyssna på "uppfödaren" och låtit kulorna vara, massage ger nada, och beställa en tid till kastrering. För vad är annars alternativet?
Att de "trillar ner" och föra vidare sina gener med kulor som trillar ner sent eller inte alls... ?

Varför sätta kniven i en frisk hund?
Alla okastrerade hanhundar behöver inte gå i avel.
Finns gott om anledningar att inte kastrera:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp

Och fler att göra det.

Inte skulle man se lika slappt på det när det gäller hästar?
Nej precis..

Tycker att priserna i Sverige är hutlösa för ett sådant enkelt ingrepp på en hanhund. Ett ingrepp -som om det varit billigare, hade ökat välfärden för våra hundar. Mindre blandraser på bla blocket för att någon imbecill tycker att de ska ha en avkomma från sin söta femvägskorsning..

Att kastrera en krypt hund är inte ett litet ingrepp, det är en stor bukoperation.
Fö förstår jag inte vad hundar har med hästar att göra.

Inte större OP än att kastrera en tik.
Vilket jag också tycker borde vara billigare och ske oftare, pga äldre tikars sjukdomsstatistik.

Kan du inte göra en jämförelse emellan dem med lite sunt bonnförnuft kan jag nog inte hjälpa dig.

Inte större OP än att kastrera en tik.
Vilket jag också tycker borde vara billigare och ske oftare, pga äldre tikars sjukdomsstatistik.

Kan du inte göra en jämförelse emellan dem med lite sunt bonnförnuft kan jag nog inte hjälpa dig.
Har du ens läst länkarna jag postade?

Vår tax (nu 9 år, omplacering) hade inte båda kulorna ramlat ner på (i förra hemmet) och han kastrerades då för att undvika problem i framtiden. Vilka problem det skulle kunna vara har jag inte läst mer om.
Hoppas det går bra för din vovve hur det än blir

Den som köper en krypto tänker inte i första hand på att den ska gå i avel. Dessutom så känner jag att det är bättre att få ner kulorna i pungen även om man vill kastrera. Ett mycket mindre ingrepp för hunden än att "rota" runt i buken för att hitta kulorna.

Sen förstår jag inte varför man vill kastrera sin hanhund eller tik för den delen om man inte har problem med hunden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: valegro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 475
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka