igångsättning efter längre skada?

SiZo

Trådstartare
Några av er här kanske vet att jag har en valack som har varit halt, länge!

han är nu friskförklarad, och denna gång håller jag med veterinären, han känns bra. Han har varit halt i ca 1 år fram och tillbaks, han har undertiden skrittats då och då, och senaste 2 månaderna ridits mer.

just nu jobbar vi med att få honom jämt musklad då han är sned, inget konstigt igentligen efter en sån lång hälta, hältan satt på båda bak.

det jag undrar över är dels hur fort ni tycker man kan gå fram?
och hur mkt av träningen av senor, leder och ligament som behöver göras?

träningen är nu 45 min-1 h med fram och avskrittning, samt nån/några skritt pauser i ridturen med, om ca 1 månad tyckte veterinären jag kunde börja träna backar.

är det realistiskt att kunna starta en 5 milare i vår? förutsatt att han håller sig ohalt.

jag lägger in lite bilder från dagens ridtur så ni ser lite vart vi är... ordern är lång låg form, så det försöker vi med... ber om ursäkt för dåliga bilder.

blandadebilder041.jpg

blandadebilder023.jpg

blandadebilder001.jpg

Sv: igångsättning efter längre skada?

Jag tycker du kan sträva efter att starta i vår. Jag hade lagt upp planen att rida sakta. Bara genomföra milen inte rida fort.
// Linda

jo det är ju tanken, inte tänkte jag rida på 17 km/h direkt, men det är ju så jäkla svårt att rida sakta på den där hästen, jag får nog sätta på honom ett pesoa bett om det verkligen ska gå vägen från start till mål liksom...

konditionen oroar jag mig inte för, jag skulle säkerligen kunna starta en 5 milare imorrn om man bara ser till den.

det jag är orolig för är ju leder, senor och ligament... hur mkt har han tappat? det är ju iofs omöjligt för er att veta, men när jag börjar rida backar kommer ridturen bli ca 1 mil eftersom jag inte har några backar nära, och då blir det kanske 1 km asfalt, och där har jag tänkt att skritta i början!

Muskler är jag inte heller så orolig för, han bygger muskler så jäkla fort, men visst kanske jag inte tar den mest kuperade banan vi har i sverige.

så ja... hur skulle ni göra med den långa långsamma träningen? hur mkt tid och energi skulle ni lägga på den? och hur skulle ni utforma den?
i nuläget fokuserar jag på musklerna och rakriktning då jag måste få ordning på snedheten, annars går det inte.

Har en precis likadan (jag brukar få gå så här fort) som fick kotledsinflammation i jan 2007. Så vi tävlade inte alls i fjol.
Han tappade ingen direkt kondis och inga muskler. Jag tror inte att de tappar speciellt mycket även när det gäller senor o leder men är det där problemen varit måste man ju "bygga om dem" igen.
Jag skulle lägga hela vinter till att skritta/trava och galoppera långsamt. Eftersom du inte ska rida fort på tävling så finns det ingen anledning att galoppintervallträna hemma. Dessutom som du säger så tappar de inte kondis. Den finns där och det är inte den du ska träna.

Efter första tävlingen började jag lägga in mer galoppträning så det blev mer fart.
// Linda

du tror att ett träningsprogram med långsam träning 3 dagar i veckan (ca 1 mil, blandade gångarter) + 2 riktiga dressyr pass i veckan räcker? och kanske nån "långtur" på 2-2,5 mil nån gång i månaden när andan faller på räcker? då väldigt lugnt, kanske igentligen skulle skriva mkt lugn runda på ca 3 timmar?

känner att jag vill muskla rumpan ordenkligt så att han inte får inflamationer igen, och det enklaste är väl att se till att han har tillräckligt med muskler som bär istället för skelettet och senorna?

sen kommer jag vilja hoppa och träna mer allround så att han verkligen musklas och blir riktigt smidig! Jag ska även ta ut massören så att hon får lossa bogen på honom, jätte konstigt att han inte blivit halt fram igentligen med tanke på hur länge han har varit halt bak... tror vi behandlade honom ca 7 ggr :eek: men nu är han frisk, och håller han sig frisk så är det helt klart värt det!!

det är ju inte hastigheten i sig på banan som är svår att hålla, det svåra är ju att hålla en jämn hastighet eftersom han vet att man SKA vara först!!! jag kanske får starta några min efter de andra... frågan är om mina tävlingsnerver klarar det :devil:

glömde skriva, hans problem satt på båda bakknäna, båda haserna och ena kotan :D

väääl behandlad häst....

du tror att ett träningsprogram med långsam träning 3 dagar i veckan (ca 1 mil, blandade gångarter) + 2 riktiga dressyr pass i veckan räcker?

sen kommer jag vilja hoppa och träna mer allround så att han verkligen musklas och blir riktigt smidig!

det är ju inte hastigheten i sig på banan som är svår att hålla, det svåra är ju att hålla en jämn hastighet eftersom han vet att man SKA vara först!!! jag kanske får starta några min efter de andra... frågan är om mina tävlingsnerver klarar det :devil:

Jag tycker det räcker. Jag hade bara ridit 4 dagar i veckan men det är vad vi är vana vid och trivs med. Man behöver inte överträna dem.
Studs-hoppning är bra gymnastik och jobbigt för rumpan.

Jag startar alltid lite efter, så klungan har kommit utom synhåll. Annars blir det bråk/dragkamp och mycket energi och vätska spills i onödan.
// Linda

Vad roligt att ni är igång igen, jag har också en häst som snart ska igång igen efter en lång konvalecens.

Han är lite äldre din valack eller? Jag skulle inte sitta och rida så mycket dressyr på volt utan då hellre dressyr på friare sätt, kanske ute i skogen. Öppnor/slutor på rakt spår för att muskla, men absolut inte voltarbete.

jo det är ju tanken, inte tänkte jag rida på 17 km/h direkt, men det är ju så jäkla svårt att rida sakta på den där hästen, jag får nog sätta på honom ett pesoa bett om det verkligen ska gå vägen från start till mål liksom...

konditionen oroar jag mig inte för, jag skulle säkerligen kunna starta en 5 milare imorrn om man bara ser till den.

det jag är orolig för är ju leder, senor och ligament... hur mkt har han tappat? det är ju iofs omöjligt för er att veta, men när jag börjar rida backar kommer ridturen bli ca 1 mil eftersom jag inte har några backar nära, och då blir det kanske 1 km asfalt, och där har jag tänkt att skritta i början!

Muskler är jag inte heller så orolig för, han bygger muskler så jäkla fort, men visst kanske jag inte tar den mest kuperade banan vi har i sverige.

så ja... hur skulle ni göra med den långa långsamma träningen? hur mkt tid och energi skulle ni lägga på den? och hur skulle ni utforma den?
i nuläget fokuserar jag på musklerna och rakriktning då jag måste få ordning på snedheten, annars går det inte.

Frågan är väl inte bara hur mycket hästen tappat, utan även varför hältan kom. Om det är det förra träningen som lett fram till hältorna i båda bak, eller om orsaken varit en helt annan? Om träningen var orsaken så kan man inte betrakta hästen som uppbyggd före hältorna och då blir ju situatioen en annan. Sedan är det givetvis även beroende på vad hältorna var. På bakben, tänker jag allra först på spatt.

Om det var spatt, så finns det ju flera distansryttare som tävlar sina hästar, och då kan du säkerligen få många goda råd av dem.

En sak jag även tänkte på när jag såg bilderna var att även du var lång och låg, mycket framåtlutad. Om du belastar hästen mycket på detta vis blir det ju inte bra det heller. Du behöver ha balansen mer i jämnvikt.

Hälsning Maja

han hade som sagt inflamationer, hade lite förändringar på knäna, men det skulle inte ha nån betydelse om man väl fick ordning på inflamationen.

hela bakbenen är röntgade UA förutom det lilla på bakknäna då. haserna såg riktigt fina ut för hans ålder tyckte veterinären.

jag tror jag vet vad som orsakade det, vi försökte kör in honom, satte på skaklar på sidorna och då gick han med bakbenen under bogen... det sliter ju rätt rejält, och så gick han väl så i 30 min, efter det fick han gallor i kotorna, och jag böjde igenom honom, men han visade inget och var inte halt.... troligtvis gick han med den hältan på nybyggeritten redan förra året, bara att det var på båda bak så ingen såg nåt... det har hela tiden varit mkt små hältor!

men visst, jag kan ju inte vara säker.

jag sitter gärna som jag vill att hästen ska gå :angel: tror inte det påverkar honom så mkt för då hade nog tränaren från strömsholm sagt det... det är nåt sammarbete atg har med strömsholm för att förebygga att hältor kommer tillbaks... 800 kr för 30 min lektion :crazy: men men... hoppas det var värt det...

min valack är 15 år, men blir bara galnare och galnare för varje år så jag vet inte vad jag ska tro :rofl:

öppnor och slutor är samlande rörelser och det får jag absolut inte göra än (jag påpekade att man kunde göra dem utan att samla och bara använda det som ett hjälpmedel för hästen vid tex galoppfattning... men min åsikt verkade inte räknas)

i dagsläget blir det mkt dressyr på volt då han är lite sned och det är ju så otroligt svårt att få honom rak ute eftersom det handlar om mm presition! men det blir mest skritt på volterna, inte så mkt trav och om jag travar så är det bara för att se att det funkar liksom.

blev lite svar till alla. :laugh:

Senast ändrad:

kom på en sak till, han har ju lite raka haser (det är ju rätt vanligt på araber) och det kan ju oxå vara en förklaring till hältan... de blir ju känsligare i knäna då

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 071
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 954
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 753
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka