Hur tränar du din häst?

linnsan

Trådstartare
Är lite nyfiken på det här om hur hästarna tränas.;)

Frågor som jag gärna vill ha svar på är:

tempot
tiden
hur många dagar i veckan
hur ofta ni tränar hårdare (hur hårt? tempo? längd?)
och hur ofta ni tar det lugnt(bara skrittar? Hur länge? osv osv?)
någon planerad vila så som på vintern elr liknande?

Skriv även på vilken nivå du tävlar och hur gammal hästen är så får man mer inblick av hur hård träning det "krävs" på respektive nivå.

(Vet självklart att alla hästar kräver olika träning, men det kan ändå bli intressant och se hur hästarna tränas:))

Sv: Hur tränar du din häst?

Tävlar inte Distansritt ännu , men jag tränar för att göra det :) !

tempot : Jag tränar i olika tempon varje dag, för att få lite varijation :)

tiden : Allt från 30 min till flera timmar :)

hur många dagar i veckan : Olika, men mest 6 dagar, viktigt med en dag som vila :)

hur ofta ni tränar hårdare (hur hårt? tempo? längd?) : Helt olika, beror på hur hästen känns, men det kan vara en dag i veckan, eller två, allt är olika :)

och hur ofta ni tar det lugnt(bara skrittar? Hur länge? osv osv?) Jag är mkt för att ta det lungt, så kanske 2-3 dagar i veckan :)

någon planerad vila så som på vintern elr liknande? : Nej, jag gör "veckoschema", så det kommer in vila i veckorna :)

Har ett arabsto på 21år som jag tävlar lite distans med för skojs skull, rider enbart 5mil då hon är såpass till åren. Har inte ridit så många ritter (3st) en om året brukar de vara eftersom jag bor precis där vasaritten går och har haft en svårlastad häst.
Iår däremot kommer vi vara med i några till.

Nu till träningen som var din fråga.
Rider henne 5gånger i veckan i snitt, hon har alltså 2vilodagar.
Såhär kan en vecka se ut.
Måndag- Långritt ca. 4-5mil (3-4h) på varierat underlag. Grusvägar, sand, stigar, asfalt lite klättring osv. Rider då henne mestadels i trav.
Tisdag- 1h på banan
Onsdag- Vila
Torsdag- Vila
Fredag- Tempoväxlingar i skogen ca.2.5h
Lördag- Tempoväxlingar i skogen ca.2h varav mkt skritt.
Söndag-1h banan eller en skogstur
Sedan blir de såklart lite olika vecka för vecka men såhär kan de se ut.Klättrar även ganska mkt eftersom hon är lite svankig så jag försöker hålla så att hon har bra ryggmuskler hela tiden.
Har inte heller någon planerad vila, någon vecka kan de ju vara så att man har annat för sig så då blir de automatiskt lite vila.

*kl och lite OT*..hoppas de inte gör för mycket att jag frågar här men tänkte de endå handlade om träning o så och onödigt att starta en tråd till.

jag kan ingenting om ditstans, men hörde av en i stallet att man kan börja träna hästen för distans ganska sent på våren/början av sommaren och att de räcker för att klara en distans i slutet av sommaren?

behöver inte hästarna för att hålla ganska lång träning innan en ritt? tänkte på senor och allt de här som behöver stärkas och byggas upp och dom behöver väl gå på olika underlag osv för att klara de bra?

konditionsmässigt tror jag man kan rida en enkel ritt utan problem men tänkte på hästens uppbyggnad, dom behöver ju vänja sej att gå på alla olika underlag väl?

vet ju att jag kan få ont i benhinnorna om jag tex skulle börja jogga på asfalt eller hård grusväg om jag inte vant mej vid de..de är väl samma för hästarna?

Startar man en liten kortis (max 4-5 mil) bör det inte vara några problem enligt vad jag har läst mig till. Dock ska man ju ta det i ett vettigt tempo och så. Jag började träna ganska sent och red en godkänd CR på sydnärke och en icke godkänd CR på hökensås (för långsam).

Är hästen regelbundet riden och inte nyligen igångsatt (inriden, skadad, mm) så är det inga problem att starta distans efter kort träning. Man kan dock inte rida för seger utan ta det på hästens villkor.
Ska man sedan satsa på distans så krävs det mer uppbyggande träning och succesiv ökning.
// Linda

Då jag var på distansridläger i sommras gick vi igenom detta med träning.
Såhär tyckte Helen Nordin man skulle lägga upp träningen:
Man ska rida varannan dag i olika teränger, med mkt galopp.
1 dag i veckan: dressyr
1 dag: Intervaller (hellst i uppförsbackar)
1 dag: "trevlig ridning" ca 15 km i varierat tempo och teräng.

Varannan vecka ett 20km pass med mkt galopp.
Och var 4-6 vecka ett långtpass.

Det är vilan som bygger upp hästen, och träningen som förbränner.;)

keee...?
Nu kanske jag läste för snabbt eller tolkar lite galet, men jag har aldrig förr läst att man ska träna mycket galopp för distans...?!
Fast det kanske är efter alla de där lååååånga och låååångsamma skrittpassen och travpassen ???
*nyfiken*

Vet att jag kommer få lägga band på mig själv efter den första PP-ritten... nu vill jag ju bara ut i skogen och tokrida (nåja, läs lite mellan raderna - jag menar väl rida i ett betydligt snabbare tempo än jag gjort tidigare, så klart! ;) ), men vet ju att jag istället behöver träna på skritt och även att gå i lite vildare terräng än grus-, skogsväg och stigar...!

(...fast jag vill galoppppppppppeeeeera och snabbtraaaaaava som vi gjorde på Billingeritten!!!!!) :banana:

keee...?
Nu kanske jag läste för snabbt eller tolkar lite galet, men jag har aldrig förr läst att man ska träna mycket galopp för distans...?!
Fast det kanske är efter alla de där lååååånga och låååångsamma skrittpassen och travpassen ???
*nyfiken*

Vet att jag kommer få lägga band på mig själv efter den första PP-ritten... nu vill jag ju bara ut i skogen och tokrida (nåja, läs lite mellan raderna - jag menar väl rida i ett betydligt snabbare tempo än jag gjort tidigare, så klart! ;) ), men vet ju att jag istället behöver träna på skritt och även att gå i lite vildare terräng än grus-, skogsväg och stigar...!

(...fast jag vill galoppppppppppeeeeera och snabbtraaaaaava som vi gjorde på Billingeritten!!!!!) :banana:

känner igen mig där :D
men nänänä, nu ska här promeneras ett par dagar och sen ska jag & honey börja med "riktig" hållbarhetsträning; ett par veckor långa snabba skrittpass, sen intervaller skritt och trav nån månad, sen längre travpass o.s.v. blandat med dressyr, hopp, ritter med kompisarna, o.s.v förstås :angel: och ibland lååångpass..
haha får väl se hur det går.. ett par galopper på stubbarna lär det bli ändå - snart tröskas det runt oss :bump:

men både jag och hästen tycker ju att fart är så roooligt jue..!

tempot - mkt olika , men ca 12-14 kmh vid trav/galoppträning
tiden - olika , mellan 30 min till många timmar
hur många dagar i veckan -minst 5
hur ofta ni tränar hårdare (hur hårt? tempo? längd?) - 1/v
och hur ofta ni tar det lugnt(bara skrittar? Hur länge? osv osv?)-ofta , skritt i flera timmar
någon planerad vila så som på vintern elr liknande?nej

ridit 3 femmilare

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 946
Senast: Takire
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 060
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka