hur ska vi avmaska nu?

catjamarie

Trådstartare
Vi avmaskade våra hästar med ivermectinpreparat v. 34. Nästa avmaskning blir således v. 42 då det gått 8 veckor. Men vi kommer förmodligen att flytta hästarna till vinterhage inom bara någon vecka. När ska vi avmaska då? Ett par tre dagar innan flytten (även om avmaskningsintervallet då blir kortare än 8 v) eller v. 42 (då de redan gått i vinterhage några veckor)?

Sv: hur ska vi avmaska nu?

Avmaskningen är för att inte få ut nya ägg på markerna. Det kommer inga nya ägg från era hästar förrän det gått 8 veckor, så det är ingen mening att avmaska innan dess. Dessutom gör för täta avmaskningar att man skyndar på resistensutvecklingen.

Så vänta till v.42.

Sv: hur ska vi avmaska nu?

Skulle rekommendera att du väntar med att byta till vinterhage tills efter du har avmaskat - man vill helst ha en 'ren' hage.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 572
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar