Hur mycket stärkelse??

95johsv

Trådstartare
Finns det någonstans info om hur mycket stärkelse havre, vete, korn, morötter, äpple etc innehåller? Om möjligt även socker...

Vet någon också hur mycket av denna stärkelsen som försvinner iom ångkokning eller ströpning?

Vilka mängder stärkelse finns det i kli av sädesslagen?

Sitter här och försöker att få ihop mitt tänk men utan hjälp får jag nog inte till det...

Hjälp någon!

Sv: Hur mycket stärkelse??

Spannmål innehåller runt 50% stärkelse o nästan inget socker, morötter o äpplen innehåller såvitt jag vet ingen el nästan ingen stärkelse.
Stälkelsen i spannmål förstörs inte av stöpning el ångkokning men blig mer lättillgänglig.
Stärkelse i spannmål kan brytas ner till socker om man mältar det så om man stöper i lagom temp o sedan låter det ligga tillräckligt länge kan stärkelsen omvandlas till maltsocker.
PL

Kan lägga till att kli innehåller upp till 20 % av stärkelsemängden som fanns i det hela kornet.

Ska man vara riktigt petig (har en sån dag i dag) så finns det faktiskt en hel del stärkelse i det omogna äpplet men när det mognar blir det socker i st. Ett äpple som mörknar väldigt sakta efter att man bitit i det innehåller mer stärkelse.
HH

Ska man vara riktigt petig (har en sån dag i dag) så finns det faktiskt en hel del stärkelse i det omogna äpplet men när det mognar blir det socker i st. Ett äpple som mörknar väldigt sakta efter att man bitit i det innehåller mer stärkelse.
HH

:idea: Åhå! Där ser man! :bow:

//Alice

Ahhhh Tackar!

Så egentligen om hästen är känslig mot stärkelse så är det sämre att ge ångkokt/stöpt spannmål?

Om man mältar spannmål så kan jag tänka mig att dels det tar en del tid och två hästen blir på fyllan? Eller tänker jag fel?

Så att kliet innehåller 20% av 50% av energin? Så om havre innehåller 9,7 MJ så är 4,9MJ av stärkelse gällande hela axet och gör man havrekli är det 1MJ som är stärkelse? Per Kilo...

Ahhhh Tackar!

Så egentligen om hästen är känslig mot stärkelse så är det sämre att ge ångkokt/stöpt spannmål?

Om man mältar spannmål så kan jag tänka mig att dels det tar en del tid och två hästen blir på fyllan? Eller tänker jag fel?

Så lätt är det inte...

När det gäller stärkelsen så skiljer det en hel del från olika fodermedel hur lätt dessa tas upp i tunntarmen.
Stärkelse som tas upp i tunntarmen är mindre skadlig än stärkelse som hamnar i grovtarm.

Så, det gäller att jämföra stärkelseinnehåll i relation till tunntarmsmältbarhet...ökar man tunntarmsmältbarheten genom mältning så är det m.a.o. bättre för hästen än att ge omältat, MEN om tunntarmsmältbarheten inte ökar så skulle man väl kunna tänka sig att det var sämre för hästen.

Om du hör med SLU så kan dom säkert skicka över en del tabeller över detta, både stärkelseinnehåll och tunntarmsmältbarhet.

För att hästen ska bli på fyllan så räcker det inte med att mälta, utan det måste få tid och möjlighet till att jäsa också.

Enligt fodertabeller för idisslare 2003

Stärkelseinnehåll g/kg ts:
Havre 338
Korn 518
Vete 644
Morot 0

Sockerinnehåll g/kg ts:
Havre 10
Korn 24
Vete 31
Morot 600

David

Ok känns som jag inte har koll på vad mältning är... Kan du upplysa mig :bow:

Ja, innehållet (kemiskt) ändras ju inte beroende på vilket djurslag som får det...

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Görel
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 990
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar