Hur får jag ner mina knän?

Anyo

Trådstartare
nån av er kanske läst ett tidigare inlägg av mig där ja inte kunde sitta i sadeln :) Nu kan jag sitta skapligt. MEN. När jag sätter mig "på rumpan" åkar mina knän upp :O Och försöker jag sänka knäna så åker rumpan bak och ja sitter mer "på underlivet" :confused: hur ska jag träna för att fortfarande sitta på rumpan men även kunna sänka mina knän utan att jag sätter mig på underlivet?

Sv: Hur får jag ner mina knän?

jag har fått tipset att slappna av i benen, spänna emot med magen och bål, o slappna av i axlarna. Skitsvårt, och framförallt skitjobbigt! Rid gärna utan stigbyglar så du verkligen känner vart du har dina sittben med.

jag har fått tipset att slappna av i benen, spänna emot med magen och bål, o slappna av i axlarna. Skitsvårt, och framförallt skitjobbigt! Rid gärna utan stigbyglar så du verkligen känner vart du har dina sittben med.

Har försökt men glider ändå fram på underlivet. Har försökt att även känna mig "tung" i benen - Känna att jag sitter på en femhundring :D osv :P Kanske jag som har för stor rumpa ? :angel: Hihi

Tänk att du ska hitta sittbenen, inte rumpan, jag hade också hamnat tokfel om jag tänker att jag ska sitta på rumpan för den är stor :angel: Hitta sittbenen och släpp på knäna och används din bålstabilitet, om bålstabiliteten är obefintlig kommer du märka av det direkt :D

Precis! Man skall inte sitta på rumpan då hamnar man i stolsits. De två sittbenen och blygdbenet är dem "trekant" du skall sitta på. Precis som du fått tipsat: släpp stigbyglarna, lätta låren och lyft benen uppåt utåt. Balansera på dina sittben - SÅ skall sätet vara, släpp mer benen när du hittat rätt oosition. Det där gör jag inland för att checka att jag sitter på just sittbenen.

Jag fick tipset att bli mer ett med hästens rörelser genom att följa bakbenen med samma känsla som när du trampar bakåt när du cyklar. Det ledde i vilket fall för mig till att jag fick ett bra tramp i stigbygeln och fick ner sittbenen i sadeln.

Tränatränaträna! Övning ger färdighet, och alla tips här ovanför är kanonbra!
Mamma brukade longera hästen åt mig någon gång ibland medans jag satt på och fick träna sits, så att jag inte behövde bry mig om hästen alls utan bara tänka på sitsen :)

Tränatränaträna! Övning ger färdighet, och alla tips här ovanför är kanonbra!
Mamma brukade longera hästen åt mig någon gång ibland medans jag satt på och fick träna sits, så att jag inte behövde bry mig om hästen alls utan bara tänka på sitsen :)

Ok :) Känns ju som om ja gör det men kanske inte tillräckligt :P Jag är ju igentligen hoppryttare men eftersom 3 åringen i staller ska ut och starta dressyr till våren så måste ja ju kunna sitta ordentligt ^^, annars tänker ja inte visa mig på nån dressyr bana :d

Jag brukar gå in i ridhuset (när ingen annan är där), dela av paddocken eller rida i rundcorallen när jag ska träna sitsen. Jag sitter barbacka och knyter tyglarna i en knut.. sen travar jag runt, låter hästen jogga runt för sig själv helt enkelt och sen fokuserar jag bara på min sits. Kanske låter "farligt" att bara låta hästen gå på egen motor och utav sig själv, men faktiskt så brukar de allra flesta hästarna inte bry sig så mycket då det inte ställs några krav alls på hästen (förutom att den ska jogga runt) -hästar är i grund och botten lata djur. Blir hästen stressad utav det här, eller drar iväg så kanske man ska välja en annan häst att träna på? eller låta hästen springa/busa av sig först utan ryttare.

Ok :) Känns ju som om ja gör det men kanske inte tillräckligt :P Jag är ju igentligen hoppryttare men eftersom 3 åringen i staller ska ut och starta dressyr till våren så måste ja ju kunna sitta ordentligt ^^, annars tänker ja inte visa mig på nån dressyr bana :d

Äschdå, tänk inte så! Jag tror inte att det ser lika hemskt ut som du själv tror ;) Testa att be någon filma dig någon gång ibland också, man kan ibland "se" vad man gör för fel och kunna rätta till det då :D

Jag brukar göra sitsövningar - där man i princip "sparkar" sig ner i sadeln. Svårt att beskriva i skrift men jag gör ett försök med några av övningarna.

Övning 1
Lyft vänster ben, ut från sadeln och upp (med böjt knä) och sparka sedan ner det. Upprepa 3 gånger. Gör likadant med andra benet. Lyft båda benen och sparka ner dem tre gånger efter varann.

Övning 2
Sparka fram vänster ben, utmed hästens hals, med rakt ben. Upprepa tre gånger. Gör likadant med höger ben.

Övning 3
Pendla med båda benen - håll dem så raka som möjligt.

Övning 4
Böj upp vänster underben så att du kan röra vid hälen med vänster hand. Upprepa 3 gånger. Gör likadant med andra benet

Övning 5
Lägg dig bakåt i sadeln - utan att benen åker framåt

Tricket är att göra övningarna snabbt - för att få en "lösgörande" effekt på kroppen. Och att upprepa övningarna flera gånger om, samt blanda dem hej vilt.
Det är också viktigt att hålla det ben man inte sparkar med, utmed hästens sida, i normalt skänkelläge.

Komplettera med att ta tag i framvalvet på sadeln och "dra dig" fram till rätt läge.

För att öka svårigheten kan man lägga på armrörelser på en del av övningarna, dvs man "vevar" med ena armen, sen den andra, och sparkar ner med ena/andra benet samtidigt.

Eller så kan man testa att göra dem i trav och galopp ;-)

Om det inte hjälper nämnvärt med sitsträning skulle jag kolla på sadeln. Kan ibland vara så enkelt som att den är lite felbalanserad eller helt enkelt inte passar ryttaren och då kan det i princip omöjligt att sitta ordentligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka