Hund som är för självständig ibland

paradiset

Trådstartare
Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte öppnat ytterdörren när porttelefonen ringde osv. Min hund är liksom självständig i fel situationer. Hade hellre sett han var cool i hundmöten än detta. Han har tagit steget från att skälla på ringklockan till att koppla porttelefonens signal ( MEN ÄVEN UTAN ) när man bara lyfter på den, till att ngn kommer! Vi har alltid mörklagda fönster men oavsett så försöker hankika ut genom att stå mot soffans rygg och sedan om vi ej öppnar ändå så öppnar HAN ytterdörren! Tillsägelse, eller att vi visat att dörren är vår och sådant fungerar INTE för han är en hund som kontrollerar sin egna osäkerhet genom vissa metoder för att han vet de fungerar! Tex vet han att lekutfall mot hundar fungerar och då gör han det, han vet att fjäska mot främmande hjälper så han MÅSTE ha stenkoll på vem som kommer så han kan fjäska osv. Hur lär man hunden möta sin osäkerhet på rätt sätt? Vi har faktiskt börjat med att hålla han i halsbandet nu för att lära honom att hälsa utan att hoppa t ex. Och för vår hund hjälper det inte med platsliggning eller så, bäst för honom är att vara utom synhåll så han förstår att ytterdörren är vårt ansvar och att han kan hålla sig undan tills han får komma han går upp i varv även liggandes annars och exploderar i hopp och fjäsk sedan.

Övriga grejer vet ag hur jag ska göra med, ute får han inte lägga sig och ladda han ska sitta och jag har kort koppel och tvingar honom sitta kvar medans hundmötet passerar spec uppmärksam i jämnhöjd och när de får ryggen emot får då får han mod. Öppna dörrar försöker vi lära honom man inte gör utan stängda dörrar är förbjudna och om de är på glänt kan man putta upp dem. Köket är portförbjudet för att han ställer sig på diskbänken med tassarna, slickar rent lillans matbord osv.

Men som sagt ytterdörren och gäster är vårt största problem. han litar annars ganska bra på mig men det kan bli bättre, han tar numera alla agillityhinder så modet och tilliten till mig har definitivt ökat och framförallt har han stor respekt för mig men dock kanske inte för de andra i hemmet...

Sv: Hund som är för självständig ibland

Utan att veta något mer än det du skriver så ser jag det aktuella problemet som endast en LITEN del i allt. Dvs att du ser hundens beteende i olika isolerade situatuoner som "separata" problem blir för mej HELT fel.

I dina kläder hade jag backat ett antal steg och "börjat om från början".

Du skriver tex. " vet han att lekutfall mot hundar fungerar och då gör han det, han vet att fjäska mot främmande hjälper så han MÅSTE ha stenkoll på vem som kommer så han kan fjäska osv."
Och
"han ska sitta och jag har kort koppel och tvingar honom sitta kvar medans hundmötet passerar"
(min fetstil)

Hundägande är så enkelt att vi får de problem vi tillåter oss att få... På gott och ont!

Din hund har lärt sej att den FÅR göra utfall, den FÅR fjäska för främmande och den FÅR spänna på mötande hundar utan att hålla någon koll på dej - för du håller ju koll på hunden genom att korta upp kopplet tex.

Du - eller om ni är flera i hemmet - måste bestämma vilka regler som skall gälla för hunden i ALLA (100% av gångerna) lägen.

Sedan gäller det att träna det jag vill kalla grundlydnad dvs att hunden skall göra det du/ni säger, när ni säger det - inte för att ni hindrar den från att göra något annat!

Om hunden sköter sej när det kommer folk för att ni stänger ute den i ett annat rum, så har ni ju INTE lärt den att "göra som ni vill" vid besök - ni bara hindrar den från att delta i hälsandet.
Om hunden sitter vid hundmöten för att du har ett kort koppel så har du ju INTE lärt hunden hantera hundmöten, du bara hindrar hunden rent fysiskt från att ex göra utfall.

Börja träna enkla övningar - ex sitt stanna kvar, gå fint i koppel och inkallning i "hemmets lugna vrå".
Öka störningarna sakta men säkert - när hunden gör 80% av övningarna rätt är det dags att lägga till fler eller svårarer störningar!

Ex. Sitt stanna kvar - gå ett varv runt hunden, sätt dej på marken framför, gå på alla fyra förbi hunden, prassla med en "godispåse", rulla en boll längs marken, låt någon annan gå förbi osv osv.
VIKTIGT är dock att hunden sitter kvar "av sej själv" - den skall lära sej att sitt = sitt i ALLA lägen.
Belöna alltid passiva moment - sitt/ligg/stå - LUGNT!

Gör sedan samma sak med "gå fint i koppel" och inkallning!

Börja enkelt och öka sedan svårigheterna.

När hunden börjar kunna alla dessa tre moment med många störningar du kan komma på så lägger du bara in porttelefonen, knackande på dörren osv. som vilka andra störningar som helst!
Om hunden kan ligga och stanna kvar blir det ju tex inga problem med att den skall titta ut genom fönstret!

Bra i dessa lägen är att be vänner med hundar om hjälp! Nästan alla behöver träna möten, inkallningar med flera hundar, knackande på dörren osv.

Jag hade dock aktat mej för att "stycka upp" problemen i flera delar, ALLT hänger liksom ihop, vare sej vi vill se det eller ej! ;)

/Swat

Tack! Ja det är nog så! Vissa saker har det nog slarvats med för att vi tänkt fel, det var SÅ mycket på en gång och allt cirkulerar kring hans osäkerhet osv. När han var lite yngre, ny och okastrerad varb han verkligen totalt ofokuserad vilket inneär att vi fick en nystart när han kastrerades och faktiskt kunde fokusera lite! Ska absolut lära in så han förstår att ett kommando gäller! Men samtidigt så tror jag han inte är på den lättare nivån om man säger så att lära in detta, dels för att vi varit okonsekventa och dels för att han är väldigt envis och ständigt testar.

Men jag måste få fråga, vi skvallertränar med gott resultat men HUR lär detta hunden hantera situationen SJÄLV om den uppkommer när det går ut på att ledo fokus från hunden till mig, men när jag inte är med då ? Hur exakt lär sig hunden att slappna av TROTS att den tittar på hunden tex? Kan man ens uppnå detta? Ibland blir han lugn om han får titta en bit ifrån och svansen åker ner.

En sak till, måste hunden få frikommando från t ex gå och lägg dig eller får hunden gå upp själv? För hur fint han än kommer stanna i sitt så kommer han gå till ytterdörren när han får frikommandot hur löser man detta?

Senast ändrad:

n sak till, måste hunden få frikommando från t ex gå och lägg dig eller får hunden gå upp själv? För hur fint han än kommer stanna i sitt så kommer han gå till ytterdörren när han får frikommandot hur löser man detta?

Du ger inte "fri kommando" forran det intressanta vid dorren ar over och/eller hans krops sprak talar om for dig att han har slappnat av och inte ligger och spanner sig och bara vantar pa att fa ga till dorren.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 060
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 640
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 780
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 394
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka