paradiset
Trådstartare
Det vill säga, vad gör man med en hund som allt för ofta "tar saken i egna händer" när han anser han t ex inte fått mat i tid, vi inte öppnat ytterdörren när porttelefonen ringde osv. Min hund är liksom självständig i fel situationer. Hade hellre sett han var cool i hundmöten än detta. Han har tagit steget från att skälla på ringklockan till att koppla porttelefonens signal ( MEN ÄVEN UTAN ) när man bara lyfter på den, till att ngn kommer! Vi har alltid mörklagda fönster men oavsett så försöker hankika ut genom att stå mot soffans rygg och sedan om vi ej öppnar ändå så öppnar HAN ytterdörren! Tillsägelse, eller att vi visat att dörren är vår och sådant fungerar INTE för han är en hund som kontrollerar sin egna osäkerhet genom vissa metoder för att han vet de fungerar! Tex vet han att lekutfall mot hundar fungerar och då gör han det, han vet att fjäska mot främmande hjälper så han MÅSTE ha stenkoll på vem som kommer så han kan fjäska osv. Hur lär man hunden möta sin osäkerhet på rätt sätt? Vi har faktiskt börjat med att hålla han i halsbandet nu för att lära honom att hälsa utan att hoppa t ex. Och för vår hund hjälper det inte med platsliggning eller så, bäst för honom är att vara utom synhåll så han förstår att ytterdörren är vårt ansvar och att han kan hålla sig undan tills han får komma han går upp i varv även liggandes annars och exploderar i hopp och fjäsk sedan.
Övriga grejer vet ag hur jag ska göra med, ute får han inte lägga sig och ladda han ska sitta och jag har kort koppel och tvingar honom sitta kvar medans hundmötet passerar spec uppmärksam i jämnhöjd och när de får ryggen emot får då får han mod. Öppna dörrar försöker vi lära honom man inte gör utan stängda dörrar är förbjudna och om de är på glänt kan man putta upp dem. Köket är portförbjudet för att han ställer sig på diskbänken med tassarna, slickar rent lillans matbord osv.
Men som sagt ytterdörren och gäster är vårt största problem. han litar annars ganska bra på mig men det kan bli bättre, han tar numera alla agillityhinder så modet och tilliten till mig har definitivt ökat och framförallt har han stor respekt för mig men dock kanske inte för de andra i hemmet...
Övriga grejer vet ag hur jag ska göra med, ute får han inte lägga sig och ladda han ska sitta och jag har kort koppel och tvingar honom sitta kvar medans hundmötet passerar spec uppmärksam i jämnhöjd och när de får ryggen emot får då får han mod. Öppna dörrar försöker vi lära honom man inte gör utan stängda dörrar är förbjudna och om de är på glänt kan man putta upp dem. Köket är portförbjudet för att han ställer sig på diskbänken med tassarna, slickar rent lillans matbord osv.
Men som sagt ytterdörren och gäster är vårt största problem. han litar annars ganska bra på mig men det kan bli bättre, han tar numera alla agillityhinder så modet och tilliten till mig har definitivt ökat och framförallt har han stor respekt för mig men dock kanske inte för de andra i hemmet...