H

Häst 2004

Har varit i väg med min häst på klinik pga av hälta hö bak.
Fick diagnos hovledsinflammation. Röntgen visade inte några förändringar utan allt såg fint ut i leder, hovben , strålben osv...
Hon fick ändå diagonosen hovledsinflammation - tuppkam i leden samt fenilbutason ( heter det så...???) att blanda i maten.
Sjukhage samt promenader i 14 dgr. Sedan återbesök!

Känner mig ändå lite orolig... Hur kommer man fram till att det är hovledsinflammation när inte röntgen visar ngt???:confused:

Sv: Hovled

På röntgen syns skadan först när den gått så långt att man fått skelettförändringar. Ser allt bra ut på röntgen så kan man säga att prognosen också ser bättre ut.

Hovledsinflammation är inte kul alls... :cry: Hade en ponny som fick det, tog lång tid innan hon blev bra igen. Vi lät henne vila i nästan ett halvår så att det säkert skulle läka ut ordentligt.

Vi har alltid haft problem att få i hästarna "Butta" (Fenylbutazen eller vad det nu egentligen heter), skall tydligen smaka hemskt, och även de största matvraken vägrar äta! (Är det någon mer som upplevt detta?) Med sista hästen funkade det bättre när jag strödde över maten med strösocker (är kanske inte så bra för hästens tänder, men var helt desperat!), då fick han åtminstone i sig det mesta, en del fanns dock alltid kvar som han inte ville ha.

Nu har jag egentligen bara skrivit negativa saker till dig, :o usch, det ville jag egentligen inte alls. Jag håller tummarna och hoppas att allt går bra och att din häst blir frisk snabbt igen!!!

Ett hett tips vad det gäller att ge medicinen i maten är att INTE göra det, den smakar väldigt illa och hästarna brukar strejka med maten om du häller den i fodret. Be veterinären om en 20 ml spruta och blanda medicinen med ca 15ml vatten, i en kopp, häll i sprutan och ge sen hästen den i mungipan precis som när du avmaskar. Se bara till att lägga den riktigt långt bak i mungipan så att den inte kommer åt att bita i den!

Min hovslagare berättade om hans ungsto som hade fått hovledsinflammation p g a att hon rullat fast i boxen hon behandlades en gång och är nu helt återställd tydligen så det behöver ju inte betyda att "allt är slut" med den diagnosen!

Ingen fara att du skriver negativa saker! Jag är medveten om att det är kan ta lååång tid och att man får vara väldigt försiktig när det är dags för att igångsättning!

Hur gick det förresten med din ponny, blev den helt återställd?

Än så länge äter hon när jag lägger pulvret i maten, hon är iof ett riktigt matvrak:smirk: men man vet ju aldrig om om hon tröttnar på den otäcka smaken...

Tack för tipset om att ge det i spruta! Får ta till det om det blir problem! Låter hoppfullt med unghästen som tillfrisknade snabbt!
Jag är tacksam för alla tips o råd jag kan få om detta!:bow:

min häst hade också det. dom röntgade men såg inget.
fast han fick kortison. (hur de nu stavas) och tre återbesök.

min sto har haft hovledsinflammation och det syndes inget på röntgen. hon blev sprutad i leden 2 gånger. hon vilade över hela vintern och sen skulle hon sättas igång lååångsamt. men när vi kommer till galoppen så börjar hon halta igen. hon har ni vilat med endast lite promenader i 1år nu. så jag ska göra ett sista försök nu, haltar hon då så får hon bli sällskapshäst. vet och hovslagare råder till att göra ett sista försök går det inte nu så sa de båda att man inte ska hålla på och bråka hem hästen, då blir det bara en massa förslitningsskador och då kanske hon måste avlivas, då får hon heldre gå som sällskap till de andra.

Ok, hu låter som att det kan bli långvarigt i värsta fall...

Men om man tar det väldigt försiktigt vid igångsättning....!???
Vi går på promenader redan nu - efter vet,s råd !

Enl råd från Eq är det bästa att försöka hålla igång dem på det sätt man kan ex promenader...

Prata med din veterinär om det kan vara ide att sko hästen på något speciellt sätt. Hästar med hovledsproblem fram skor man ofta med ringskor eller päronskor.

Efter dagars utredning på Strömsholm har det konstaterats att min lider av hovledsinflammation. Ingenting kunde ses på röntgen med vid ultraljud kunde förändringar i leden tydligt ses. Dessutom flöt det runt kristaller i leden vilket tydligen visar att inflamationen pågått ett tag. Behandlad med fenylbutazon och finadyne + glukosamin + specialbeslag + adequanin (stavning?)Efter ett halvår har vi nu gett upp...

Men efter vad jag har hört är prognosen bättre om inflammationen är orsakad av trauma.

Håller tummarna för att din häst blir bra och låt det ta den tid som behövs!

Usch vad tråkigt med din häst :(

Jag har också hört att prognosen är bättre om man vet att hästen råkat ut för ngt. I min hästs fall verkar det vara så att hon har vrickat sig och att detta lett till en inflammation...
Blev lite fundersam ang glucosamin!?
Fick råd att inte ge det till min häst eftersom hon är så ung (7 år)
Fast det var innan vi hade fått diagnos. Det kanske är ide att börja med det igen !?

Om jag förstod min utländska veterinär rätt så pågår det hela tiden en nedbrytande och en uppbyggande process i en led. I de fall när denna balans rubbats, dvs den nedbrytande processen dominerar så kan glukosamin hjälpa till... Åskikterna om det verkligen hjälper går isär men älskar man sin häst griper man varje halmstrå! (vet fall inom humanvården där det fungerat i alla fall)

Det låter i alla fall lovande om "din" hovledsinflammation beror på en vrickning och inte felvinklad benställning, förslitning eller annat som är svårt att eliminera.

Håller tummarna!

Jobbigt med hovleder! har själv haft detta på ett par av mina hästar(båda fick tillslut avlivas).
Jätteviktigt att hålla hästen still så gott det går! Dock måste den röra sig ett par ggr dag för magens skull!
Oftas beror det på hovvinkeln. Har du en bra hovis som kollar vinkeln vid skoning?
Underlaget du rider på?
Tips om att få i buttan som smakar blä..... Sprutan är ett bra tips och du kan blanda med juice eller flytande tunn b vitamin. Har funkat på mina .

lycka till med din polle!

Det är säkert ide att ge Glukosamin då !? Jovisst gör man allt som står i ens makt för att "ögonstenen" ska bli frisk igen!:(

Jag ska kolla upp med hovslagaren ang hovvinkeln! Tack för tipset!
Jag rider på varierande underlag, fast många säger att marken varit stum i sommar pga det varma vädret och att ¨många hästar därför dragit på sig hovledsinflammation!?

Vi har haft några fall med hovledsinflammationer hos hästar i vårt stall, och i dessa fall har hästarna svarat på behandlingarna o blivit friska igen :)

Jag ska på återbesök om c:a 14 dgr, tills dess är det sjukhage o promenader som gäller... Enl vet så ska vi promenera så mkt som möjligt...

Medicinen är än så länge inga problem att få i henne, däremot blir hon lös i magen av den... Så jag har försökt få i henne filmjölk för att återställa detta... Fast hon är lite tveksam till detta ... Får nog prova med Proviva el ngt annat sött i stället!?

Hej,

Min valack (7 år) åkte på hovledsinflammation i slutet av juni nu i år (vä fram). Vet trodde att även han vrickat sig då det inte syntes något på röntgen (han skoddes med ringskor båda fram, nu ska jag gå över till vanliga skor). Han svarade positivt efter en behandling med tuppkam och kortison. Han fick vila de första 3,5 veckorna och sedan tillbaka för kontroll. Vi fick då promenera i tre veckor och tillbaka igen allt ok fortfarande. Vi fick då skritta ytterligare tre veckor (till häst) och tillbaka igen fortfarande ok. Därefter skrittade vi en vecka till och sedan fick jag börja trava på rakt spår 5 min och sedan öka till 10 min.

Nu har vi travat i 4 veckor och (peppar peppar....) känns det bra om en månad hoppas jag att vi ska kunna ta några skutt...

Så totalt har det tagit 3 månader hittills. Men jag räknar inte med att vi är i fullgång förrän någon gång i vår. Bättre att låta det ta tid och inte stressa iväg!

Lycka till med din häst och hoppas att allt löser sig.

Vad skönt att det verkar gå bra med din häst :)

Men det är nog som du säger- viktigt att ta det lungt vid igångsättning!!!

Jag är helt inställd på att detta kommer att ta tid , och det får det gärna göra - bara hon blir ok igen !!!

Lycka till med din också!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: animalasia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar