Adelente

Trådstartare
Hejhopp

Hovis var ute hos oss igår och det visade sig att den ena fått en hovböld under skon :crazy:. Det började med att hon haltade men sen slutade direkt, hennes hov luktade och det började likna strålröta, så vi behandlade henne för det, men så kom hovis och hon har tyvärr fått en hovböld, hon fick gips och han kommer på återbesök om en vecka, så nu äre boxvila för gumman, hon får gå ute när vi mockar :( Problemet är ju då att vi har bara 2 hästar för tillfället, och den ena hästen kan inte stå ute själv... Så jag undrar om på ungefär hur länge pållan har boxvila när hon har en liiten hovböld, efter era erfarenheter då..

Sv: Hovböld

Måste hästen ha boxvila för en hovböld? En ärlig fråga alltså, jag har varit förskonad från hovbölder på mina hästar. :) En kompis häst hade hovböld för en herrans massa år sedan, men med ett ordentligt omslag och ett tjockt lager tjära utanpå så gick hon ute i hagen som vanligt. Bandaget fick sitta tills det lossnade av sig själv.

När min häst i höstas fick hovböld fick han stå inne under dagen och natten efterd det att hovslagaren skärt upp, han var även mycket halt. Men dagen efter var han mycket bättre och fick gå ute i paddocken med hov bandage som skulle sitta i 2 dagar (tror jag, minns inte riktigt), det var väldigt rgnigt och blött då, därav paddocken. Han tillfriknade på bara några dagar!!

Vi har haft endel hovbölder de senaste åren och aldrig behövt ställa hästarna i box vila mer än någon/några dagar efter att veterinär och hovslagare vart ute.
Varför blev din häst gipsad?? *nyfiken* Var det en stor böld??

När min häst i höstas fick hovböld fick han stå inne under dagen och natten efterd det att hovslagaren skärt upp, han var även mycket halt. Men dagen efter var han mycket bättre och fick gå ute i paddocken med hov bandage som skulle sitta i 2 dagar (tror jag, minns inte riktigt), det var väldigt rgnigt och blött då, därav paddocken. Han tillfriknade på bara några dagar!!

Vi har haft endel hovbölder de senaste åren och aldrig behövt ställa hästarna i box vila mer än någon/några dagar efter att veterinär och hovslagare vart ute.
Varför blev din häst gipsad?? *nyfiken* Var det en stor böld??

Ingen aning om varför hon blev gipsad ( endast hoven då.. ) han gipsade med plast gips så att fukten inte skulle tränga igenom:crazy: hon får gå ute en liten stund om dagen, men inte när det är blött, då kan allt bli fuktigt osv.. han ska på återbesök om en vecka, skönt för oss är att han sa att han inte trodde att vi vart tvungna ( stavning? ) att åka till djursjukhuset med henne :)

Vi har haft ganska ytliga bölder, så vi har aldrig gipsat, men olika hovslagare gör väl olika! Bättre att göra för mycket än förlite;)

Hoppas din häst blir bättre snart och lycka till:laugh:

Tack :) tur för mig är att hovis ser på det positiv och han tror inte att det är någon större "inre" hovböld *phew*

Då kontrar jag med att jag har idag lämnat av min häst på klinik för hovböld.
Ska opereras imorgon då denna äckliga hovböld går hela vägen upp till hovbenet.
Roligt nästan jämt...

Skönt Al :love:att din pålles böld verkar vara en normal böld och inte "Bölden från helvetet" som min drummel lyckats dra på sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 954
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 177
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar