Höstfällning?

T

Tingeling85

Hur är det egentligen, fäller hästarna sommarpälsen innan de sätter vinterpälsen?

MVH Tingeling :banana:

Tack för svaren!

Jag visste det nog egentligen, men med åldern blir man ju lite glömsk :o :D

Pållan fäller som en galning. Förr om åren har hon alltid blivit klippt vid den här tidpunkten och inte fällt märkbart, men i år är hon dräktig och går ute fortfarande. Så nu märks det VÄLDIGT väl, hår överallt :D

MVH Tingeling :banana:

Ja i samband med att de sätter vinterpäls fäller de sin sommarpäls. De bygger alltså inte bara på med mer päls utan sommarpälsen byts ut. Det är ganska jobbigt för dom och tar mycket energi. En del hästar blir trötta o mer känsliga under den här perioden (även vid fällning). B-vitamin är bra som tillskott.
:)

Ja, de fäller sommarpälsen innan de sätter vinterpäls. De håren som de fäller då brukar vara små och man har dem överallt!

Japp, hon fäller på hösten också men det blir inte riktigt samma mängder som på våren av förklarliga skäl. Hon byter dessutom färg så det blir ganska tydligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka