Hoppar på tre ben.

Shy

Trådstartare
Jag har en liten hund som strax efter vi fick henne fick operera sitt knä då hon hade en åkomma som är relativt vanlig hos små hundar... Glömde namnet men det kom tillbaka: Patella luxation heter det.

Hon är väldigt energifull men ibland så kan det bli att hon studsar på tre ben när man är ute med henne. Speciellt när det är kallt.

Kan det vara så att hon har ont i benet? Hon verkar inte bry sig särskilt mycket men kan tänka mig att det kan bero på att benet blir stelt eller hamnar i lås?

Någon som har erfarenhet av detta eller så? Vill gärna träna agility med henne men vet inte riktigt om det skulle vara någon idé då vi inte gått någon valp/lydnadskurs samt. om hennes knäskada skulle förvärras.

Är tacksam för alla tips och svar! :)

Sv: Hoppar på tre ben.

Det kan vara så att knäet hakar upp sig ibland. Vissa har ont andra har det inte. Om det var min hund så skulle jag fråga den veterinär/klinik som opererat vad de säger om agilityträning.

Det kan vara en fixidé också, att det kanske kändes i knäet efter operationen och att hon då började dra upp benet och sen har det beteendet fastnat. Jag har själv en liten hund som har patella 0/0 (utan anmärkning alltså) men som valp började hon dra upp ena bakbenet när hon tyckte att det var blött och/eller kallt ute. I dag är hon snart 8 år och studsar fortfarande nästan mer på tre ben än går på fyra när vi är utomhus, jag måste hela tiden "påminna" henne om att hon faktiskt kan gå normalt...

Det kan vara en fixidé också, att det kanske kändes i knäet efter operationen och att hon då började dra upp benet och sen har det beteendet fastnat. Jag har själv en liten hund som har patella 0/0 (utan anmärkning alltså) men som valp började hon dra upp ena bakbenet när hon tyckte att det var blött och/eller kallt ute. I dag är hon snart 8 år och studsar fortfarande nästan mer på tre ben än går på fyra när vi är utomhus, jag måste hela tiden "påminna" henne om att hon faktiskt kan gå normalt...

Min ena hund hoppar i princip alltid på tre ben när vi är ute på promenad och det inte händer något särskilt, transportsträckor alltså. Däremot gör han det aldrig när vi spårar, tränar eller det händer något annat, så i hans fall handlar det bara om en fix idé. Han har aldrig haft några problem eller varit halt, är undersökt av veterinär och fick endast diagnosen "knäppskalle" :-)

TS: Agilityträning på nybörjarnivå (givet att man inte idiottränar i timmar) är i mina ögon inte mer ansträngande än en skogspromenad i terräng med hopp över stenar och trädstammar, klarar hon det utan att verka besvärad så klarar hon säkert lättare träning också, var noga med att värma upp först bara. Ska ni sedan fortsätta och börja träna mer "hardcore" så skulle jag nog göra en koll med veterinär först med tanke på att hon är opererad.

Min ena hund hoppar i princip alltid på tre ben när vi är ute på promenad och det inte händer något särskilt, transportsträckor alltså. Däremot gör han det aldrig när vi spårar, tränar eller det händer något annat, så i hans fall handlar det bara om en fix idé. Han har aldrig haft några problem eller varit halt, är undersökt av veterinär och fick endast diagnosen "knäppskalle" :-)

TS: Agilityträning på nybörjarnivå (givet att man inte idiottränar i timmar) är i mina ögon inte mer ansträngande än en skogspromenad i terräng med hopp över stenar och trädstammar, klarar hon det utan att verka besvärad så klarar hon säkert lättare träning också, var noga med att värma upp först bara. Ska ni sedan fortsätta och börja träna mer "hardcore" så skulle jag nog göra en koll med veterinär först med tanke på att hon är opererad.

Skönt att höra att fler hundar är så=)

Jag har också en dvärghund som hoppar på tre ben, hon är undersökt för patella luxion och även röntgat ryggen ifall det skulle varit något annat, men det är bara en ide, och det är precis som tidigare sagt, under vanliga promenader, när vi tränar är alla fyra ben i marken:O)

Jag brukar också "påminna" ibland genom att dra lite i kopplet och då tågar hon på alla fyra som vanligt.

Jo låter vettigt :) brukar låta henne hoppa upp på saker eller över ibland när vi är i skogen :D

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
T
Hästvård Bakgrund: 5 årigt sto som inte kan galoppera rent i höger varv. Varit till MK i januari där man behandlade hasledsinflammation och...
Svar
4
· Visningar
2 622
Senast: Tasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka