Hö, Höensilage

B

_belliisen_

Vad är det egentligen för skillnad på hö och höensilage?
Har hört att det skall vara bättre för host hästar för att det inte dammar lika mkt?
Men jag har en häst och endel säger att man måste göra slut på en ensilage bal på bara ngra dagar, för annars blir den dålig? Men hur mycket är det i en sån då?
Har också hört att man måste ge hästen en spruta om dom ska äta det?
Hoppas någon kan svara på alla mina frågor!:bump:

Sv: Hö, Höensilage

har kollat i andra trådar, men orkar inte leta igenom alla dom 1000 som finns för att hitta mina frågor;)

Det finns en sökfunktion där du kan söka på ett visst ord, så du behöver inte gå igenom alla trådar.:idea:

hösilage är definitivt bättre för hosthästar då det inte dammar. hösilagebalar finns i olika storlekar, har själv använt mig av 40 kg. balar. men även av 280kg. balar. helt beroende på årstid och åtgång.

åsikterna här varierar på hur länge en bal kan vara öppnad, vi gjorde förra vintern åt ca. en bal/v. (280kg). i år är det fler hästar så då blir det ca. 2 balar/v. när det är varmt ute så blir balen snabbare dålig (varm och ev. möglig)

man kan vacc. mot botulism (som dom kan få av silage) men vacc. är inget fullgott skydd. (jag vacc. inte då jag har haft diskutioner med min klinikvet. om detta. h*n ansåg inte heller det nödvändigt, kliniken använder silage till alla installade hästar, som dom dock inte vacc.)

nu vet jag att "mitt" hösilage inte är lågt slaget (då man riskerar att få in jordkockor och ev. kadaver i högre utsträckning, vilket är orsaken till botulism om jag fattat det hela rätt) betalar hellre mer för ett sådant hösilage.

Hej. Det finns olika stora hösilagebalar. De stora innehåller väl kanske ca 200 kg eller mer (tror jag) sen finns det mindre med ca 40 kg (?) är inte riktigt säker. De små brukar vara dyrare per kilo.

På vintern när det är kallt håller en öppnad bal längre men exakt hur länge är svårt att säga. När vi hade hösilage fick jag också höra "några" dagar. Det som är viktigt är att om det börjat utvecklas värme i balen ska du inte använda det!

Sprutan du hört talas om är först en grundvaccination (tre sprutor med ganska kort intervall) och sedan underhåller man det en gång om året. Det man vaccinerar mot är en sjukdom som heter Botulism som är en mycket allvarlig sjukdom. Det du ska veta är att vaccinationen skyddar inte helt så vissa låter bli att vaccinera.
Jag ville inte ta den risken så jag valde att vaccinera.

Kan också påpeka att vaccinationen är ganska dyr om det bara är en häst som ska vaccineras. Tydligen finns bara stora förpackningar och är en sådan öppnad så måste veterinären använda det meddetsamma. Är man flera om det så delar man ju på en sådan "förpackning" men är man ensam får man betala hela, dvs det som blir över också.

Hosthästar mår säkert bättre av hösilage för det dammar ju inte.

Jag valde att sluta med hösilage för jag tyckte det kändes så osäkert. Jag hade svårt att känna om det luktade bra eller inte och det var så olika kvalitè på vårt. Vissa balar var väldigt blöta medans andra var ganska torra. Vi fick också slänga en hel del som började "bränna" (värme i balen) ganska fort.

Tänk på om du börjar med hösilage att du kanske får ge mer av det än när du ger hö. Det finns ju mycket vatten i hösilaget och det väger ju en del. Ger du t ex 8 kg hö i vanliga fall så måste du kanske ge fler kg av hösilaget eftersom en del av den vikten bara är vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 158
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 618
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 433
Senast: fejko
·
Foder & Strö Hej Behöver lite råd. Köpte en häst för 2 år sedan. Enligt tidigare ägare så har hästen ätit höensilage utan problem. Men i vårt stall...
Svar
11
· Visningar
1 510
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka