Hö el hösilage?

P

Prinsen

Ni som har hö och gått över till hösilage. känns det lättare att ha det än hö? Tänker på att man inte är låst vid så många fodringar om hästarna har fri tillgång på hösilage. Hur mkt spill bli det ungefär på en 300 kg bal?
Hur många dagar räcker en bal och till hur många hästar?
Har ni alla en traktor eller har ni nåt förslag på te x rullvagnar som man kan skjuta in balarna på i hagen?:banana:
Tacksam för svar:cool:

Sv: Hö el hösilage?

Jag anser att hö är mer lätthanterligt än ensilage. Varför är man låst vid fodringar när man ger hö då ? Det finns ju hö i storbal.

Vi gick över från hö till hösilage för ca 8 år sedan. Hade då hö i storbal. Hur noga man än var vid skörden så lyckades det alltid bli lite damm i det. Hade på den tiden en "hosthäst". Tycker hästarna verkar gilla hösilaget bättre än hö. Det som kan vara lite krångligt är när man ska iväg och tävla. Hösilage i säckar är ganska skrymmande... Angående spill så rekommenderar jag en ordentlig höhäck att lägga balen i. Jag har tillgång till traktor så det är lätt att lägga i.

Spillet beror ju på hur många hästar du har och hur du lägger ut det till dem. Höhäck minskar spillet. Många hästar gör att det går åt fortare och då blir mindre uttrampat och går till spillo.

Däremot ser jag inga problem med att ge fri tillgång på hö lika gärna som på silage. Bara att lägga ut ett antal småbalar juh? Kan man dessutom ge på lastpall med pallkragar = mindre spill! Jag har fodrat med hö i småbal i badkaret som ju ändå bara står där tomt på vintern! *tipsar om*

När man har fri tillgång på hö äter inte hästarna för mkt då? Blir för tjocka? Jag menar att hösilage ska dom ju äta mer av pga vattenmängden?
Att det är "jobbigare" med hö menar jag att har man hösilaget så står ju balen där annars "måste" man te x lunchfodra ( om man inte har fri tillgång då på hö) som annars sköter sig själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 952
Senast: Jeslin
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 738
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar