L

Lawendel

Hej!
Jag är en tjej på snart 13 år och jag tycker att galopp verkar vara kul! Min största fråga är; Hur kommer jag "igång"? Jag bor i närheten av Gävle så det finns ingen galoppbana i närheten, jag har ingen egen ridhäst och jag har ridit regelbundet i ca 3 år. Ingen av mina föräldrar (eller jag) har nån erfarenhet av galopp. Jag är ca 164 cm, är jag för lång för att bli jockey? Tacksam för svar:bow: !

Sv: Hjälp!

Hej Lawendel!
Jag har ingen info att komma med men jag önskar dig lycka till och hoppas att någon kan svara på dina frågor.
Jag bor också nära Gävle!

Det finns många andra trådar med samma ämne, men jag kan nämna några saker igen.

För det första, häng inte upp dig på vikten eller längden. Att hålla på med galopp innebär inte att man är jockey, och att vilja bli jockey är inte samma sak som att verkligen bli det. Vikt och längd och yrke kan du fundera på när du hållit på med galopp ett tag.
Det är ju jobbigt när det inte finns bana och tränare i närheten och det är inte så mycket du kan göra när du bara är 13. Men när du är15 så tipsar jag dig att gå en prova-på-galopp kurs på Strömsholm. De är jätte bra och man lär sig massor.

Ett tips är att, om du verkligen är intresserad, hör dig för bland vänner, bekanta och släkt till din familj. Kanske har du någon i Malmö eller i Stockholm som inte skulle ha något emot en gäst under ett par veckor? Jag har träffat på personer som har haft sin prao i högstadiet hoss tränare på Täby Galopp. Trotts att de kommer från platser långt från galoppbanorna, har de lyckats hitta släkt eller vänner att bo hoss under sin prao tid.

För att komma in i sporten krävs nästan att man är villig att komma och hjälpa till på morgnarna som gratis stallhjälp. För dig blir det ju svårt, men kanske du redan nu under sommaren kan få bo hoss någon snäll släkting i närheten av en tränare? De flesta tränarna håller till i närheten av de två största galoppbanorna i Malmö och Stockholm. Men det finns även en bana i Göteborg och glada amatörtränare kryllar det av lite var stans i mellan- och sydsverige…

Lycka till!

Okej! Men det är tyvärr så att jag inte har några släktingar/bekanta i närheten av Täby:cry:... Hur ska jag göra då??

Den amatötränare som bor närmast dig bor i Tärnsjö (förutsatt att du bor i Österfärnebo). Närmaste proffstränare håller till i Tierp, sen finns det en till i Bälinge norr om Uppsala.

Näääääää, Tobbe sa ju att de höll till längre bort ju...

*Kollade kartan för säkerhets skull.* Tobbe sa till mig att de har ungefär 3 mil till Läby, och att de befann sig cirka 1,5 mil nordöst om Uppsala. Bälinge ligger ju bara nån mil norr om.

Senast ändrad av en moderator:

Anläggningen (som ska vara grymt fin enligt vår hovslagare) ligger mellan Uppsala och Östervåla. Att säga att det ligger i Bälinge är lite fel, det måste jag erkänna men det blir iofs kortare väg till Österfärnebo... :angel:

Det kanske är så att Tobbe inte är så haj på att uppskatta avstånd... *skäms, så får man inte säga om Tobbe!*

Fast vänta nu, Östervåla blir ju ännu närmre Läby! I vilket fall som helst så stämmer inte Tobbes beskrivning! :rofl:

Hans beskrivning stämmer nog, Östervåla ligger 5 mil från Uppsala så dit ska man inte, bara åt det hållet.

Nej han sa österut och en bit norröver. (Alltså nordöst om Uppsala.) Varken Bälinge eller Östervåla ligger öster om... Och när jag sa att jag letar gård i Läbytrakten sa han att dit har han 3 mil. DET kan ju i och för sig stämma, men åt fel håll... De håller alltså till nordväst om Uppsala och inte nordöst om.

Förutom väderstrecken så stämmer han avståndsangivelser rätt bra.

Nordväst eller Nordost -same, same but different...:cool:

jobbig fråga....

Försök att åka in till tävlingar någon gång i alla fall och försök att skaffa kontakter med någon. Våga fråga bara!

Catharina Wenell har postadress bälinge, men hon bor i Jumkil som ligger efter väg 272 från Uppsala mot Östervåla =)
Och jag kan garantera er att den anläggningen är heeeelt underbart fin =)

Catharina Wenell har postadress bälinge, men hon bor i Jumkil som ligger efter väg 272 från Uppsala mot Östervåla =)
Och jag kan garantera er att den anläggningen är heeeelt underbart fin =)
Måste bara påpeka att hon heter Catharina Vång nu :p
Kan också hålla med om att anläggningen är jätte fin (:

Precis så heter hon ja ,, :p
Japp och hur mänga vackra hästar som helst och två jätte fina hundar och en söt bebis.,..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 879
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 681
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka