När vi skulle sälja min då 9 åriga ponny, som inte var halt någon gång under de 5 år jag hade honom, gick han inte igenom veterinärbesiktningen. Han haltade rejält vid böjprovet men visade inte någonting annars. Vi lät honom vila ett par månader och satte igång honom, var ute på ett par clearounder. Veterinär besiktigade igen, samma sak denna gången. Han röntagdes på Åby och veterinären där kunde inte hitta något och sa att det troligen bara är något som visar sig vid böjprov och behöver inte påverka hästen annars.
Vi sålde honom till en familj som ville köpa honom trots att han inte hade gått igenom besiktningen.
När dem haft honom i ett halvår ville han inte hoppa ens 40 cm, han som älskade att hoppa. Han fick återigen vila, olika veterinärer kollade honom utan resultat. Efter ca ett år kom det fram att han hade något som liknade reumatism hos människor, så han blev utdömd. troligen skulle det bara bli värre och värre.
Med detta vill jag bara säga, var försiktig med att köpa en häst som inte gått igenom veterinärbesiktningen!