Hanhund som börjat sticka!

katja

Trådstartare
Just nu känner jag mig en aning uppgiven och frustrerad.
Har en hanhund som är 1 år och 2 månader, en parson russell – som nu har börjat att sticka!:(
Har tränat med honom sen han va liten och inkallningen har suttit bra tills för en vecka sedan. Då stack han efter grannens tik som visade sig att hon löpte. (Vi bor på landet så själv tycker jag det är lite dumt att gå med sin höglöpande tik genom vår mark, när de vet att vi har hanhund. Lite egotänkt av mig kanske men… jag ska ju ha kontroll över min hund så klart, det vet jag.;))
Efter detta så har han varit hur jobbig som helst, inte bara efter tikar utan han spårar allt!!:mad:
Idag på morgonen när vi var ute så var han hur go och glad som helst bra kontakt som han brukar, så jag tänkte han kunde få vara lite lös. Jag släppte honom och funkade bra till en början men hux flux så stacka han iväg inte långt hade honom inom synhåll men han lyssnade inte!:mad:
Fick till slut tag på honom kopplade och sa inte ett ljud utan promenerade hemåt, inom mig så kokade jag. Dels för att han blir totalt blockerad och hjärndöd och dels för att jag va så korkad och trodde han skulle va som vanligt.:crazy:
Hade tänkt att börja träna agility med honom nu till sommaren men det går ju inte nu när han håller på så här.:(
Hur ska jag gå vidare? Känner mig så frustrerad och jag blir så irriterad när han inte lyssnar, för jag vet att han vet vad jag menar.

Sv: Hanhund som börjat sticka!

Har du provat att sätta på spårlina eller liknande? Då kan han springa med den lös och verkar han vara på väg att sticka så kan du stampa på linan och därmed hindra honom från att försvinna. Misstänker du att det inte fungerar så kan ibland ett långt flexikoppel fungera lika bra som "nödstopp" om inte inkallningen fungerar.

Sedan är det väl "bara" att åter igen fundera på vilka belöningsformer han gillar bäst, så att du verkligen kan belöna bra när han kommer. Försök också att se till att inkallningen inte resulterar i något tråkigt. Att släppa hunden, kalla in, låta den springa igen, kalla in, låta den springa, kalla in, gå kopplad en stund och sedan springa igen osv brukar vara guld värt. Annars blir det lätt att hunden tänker "Ah, kommer jag nu så blir jag kopplad och det är tråkigt. Dags att sticka!".

Löper tiken fortfarande? Eller har hon nyss slutat löpa? Släpp inte lös honom de närmaste 2-4 veckorna där han kan smita. Löptikar kan ställa till det i huvudet på många hanhundar även om det inte är tiken han springer till just nu.

Använd långlina så länge.

Koppel på! Hanhundar kan känna löptikar på flera km.

Sen ta hjälp, den uppfattning jag fått av ditt inlägg är att du blir förbannad när han sticker och ignorerar och kokar inombords när han väl kommer tillbaka. Vilket är fel.
En inkallning ska vara positiv, även om orsaken är ett hyss från hunden. Det bästa som finns ska vara att komma när matte/husse ropar. De ska va roligare än det djur hunden kanske jagar eller mer intressant än en löptik.
Att tjura när hunden kommer tillbaka är jättefel, hunden kopplar inte att man fyar för de jagade grannens katt, utan tror det är inkallningen hunden gör fel.

Eftersom 1:a mars har passerat är det inte mycket att be om, din hund får inte fräsa runt i skogen på eget bevåg. Så på med linan bara.

Sen har hundens drifter och agilityträning väldigt lite med varandra att göra, såvida det inte har varit en löptik på planen, då kanske han blir "döv" igen.

Och han vet inte alls "vad du menar", hundar tänker inte så. Tänk istället lönsamt/icke lönsamnt. För så tänker hunden, mao är det lönsamt att komma till dig när du ropar eller är det roligare att ta en sväng till i skogen?

Jag har själv en duracell-Staby med rejäla kottar i öronen, han är också ett år. Jag tränar inkallning varje dag för det ska bara in.

Svar till alla.

Har använt lins nu i några dagar och då funkar han toppen, men så fort linan är borta så ändrar han beteende. Man skulle ha en osynlig lina eller nån som han inte märker av.:meh:
Brukar inte alltid koppla vid inkallning, oftast blir det nåt smarrigt eller massa bus sen fritt igen.

Ja, hon löper fortfarande.

Jag brukar belöna massor och har alltid gjort, men just idag så va det lite annorlunda. Han stack och när han väl kom tillbaka kollade han bara läget och sen nochade han mig och limmade iväg med nosen i backen. Han kom aldrig fram utan jag fick vackert gå fram och koppla när han stod och nosade på nåt gott!
Hade han bara kommit så hade han fått beröm.

Vet att man inte får ha hundarna löspringade så här års, inte så att jag bara släpper honom vind för våg och sen skiter i honom.
Men om jag är hemma på min gård och vi är ute och går tränar m.m så är det ju härligt om vi kan busa lite löst oxå. Därför vill jag ha tips och hjälp hur jag ska hitta tillbaka till en bra inkallning och kontakt.
Jag är väl medveten om att man måste jobba för en bra inkallning. Men just nu känns allt jobb ja hittills lagt ned helt bortblåst.:(

Fortsätt med långlina och träna. Du kanske får ha den hela sommaren eller längre. Vi har vår 2-åriga labbe "lös" på det sättet. Fungerar väldigt bra.

Jo, lina får det bli ett bra tag nu.
Tyvärr funkar det inte så bra att träna honom med den lina som jag har, eftersom han märker av eller vet om att han har den och lyder då perfekt.
Så det är svårt att veta om det verkligen sitter eller om det bara är för att han är i lina.
Skulle få tag på nån lina som är tunnare och som han märker av mindre.
(har just nu en spårlina)

Jodå, staket runt bostaden har vi så det är inga problem. Men man kan ju inte sätta staket kring hela gården.

Jag vill ju gärna kunna ha med hunden överallt, men måste han va kopplad jämt blir det en begränsning.
Som han är nu så får det bli tomten eller lina.

Men man vill ju gärna ha en lydig hund som man kan lita på!
Inte alltid behöva va på sin vakt att alla tänker på att stänga efter sig. Rädd så att han inte kommer lös så han blir på körd.

Då tycvker jag spårlina är ett utmärkt alternativ. Som sagt så får du ändå inte ha hunden lös såhär års om du inte har koppeldiciplin på den, dvs den ska vara lika nära och lydig som om den vore kopplad.

Vad blir det för begränsningar med hunden i koppel? Jag har aldrig mina hundar lösa (mer än vid jakt)
Mina hundar kan gå, springa, lukta, hoppa, kissa, bajsa. Vad mer behöver de göra?
Är jag i behov av båda händerna så sätter jag kopplet i skärpet, tex när jag är ute och springer.

Inte ens valpen får gå lös nu. Och det är inte för jag inte litar på mina hundar, utan för att kunna skydda om de kommer lösa okända hundar. Nu vet inte jag vart eller hur du bor, men här har vildsvinen kultingar och jag vill inte bära ut en död hund ur skogen för den nyfiket hittat ett grisbo under någon gran.

Börja träna inkallning när löptiken är närvarande. Så vet ni båda var hon är och kan jobba med de förutsättningarna. Sen gäller det att hitta såpass gott godis at han bortser från löpdoften. Kokt hjärta eller njure kanske kan vara något.

Min hund är lika gammal. Han har också tagit några turer hemifrån när jag vänt ryggen till - ner för backen där granntiken löpte. Och han spårar väldigt ihärdigt också just nu. Så du är inte ensam. Nu har jag en hund som bryter när jag säger till, det har kanske med rasen att göra, han är ingen hund med jakt, men vill ändå säga att du inte är ensam. :)

Om han inte lyder när han är lös skulle jag prova lina. Se till att han inte fick chansen att lyckas med sina försök att ge sig iväg och på så sätt bryta beteendet - förhoppningsvis - tillsammans med aktivering. Göra saker som fick honom att tänka på annat, göra promenaden intressant och rolig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 451
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hejsan! Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger...
2
Svar
37
· Visningar
3 321
Senast: Wingates
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Övr. Hund Min hane har börjat bli vuxen eller så har han bara landat (omplacering). Tidigare har han oftast hållit sig i närhet även om han inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 365
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar