halvblod till distans

panzy

Trådstartare
hur "långt" kan ett halvblod gå inom distansen? svår fråga givetvis, är ju olika från individ till individ...

kan inte bestämma mig för vad det ska bli för ras på nästa pålle eftersom jag vill göra ALLT :angel:

Sv: halvblod till distans

Då måste jag säga att Morganhästar är underbart allsidiga hästar, inte ett dugg partisk :angel:

Men Liv Burdetts häst Imagination är iaf ett Danskt varmblod han har väl gått upp till 16 mil, om jag inte har fel. Dansakt varmblod är väl i stil med vårt svenska halvblod?

Då måste jag säga att Morganhästar är underbart allsidiga hästar, inte ett dugg partisk :angel:

Men Liv Burdetts häst Imagination är iaf ett Danskt varmblod han har väl gått upp till 16 mil, om jag inte har fel. Dansakt varmblod är väl i stil med vårt svenska halvblod?

Imagination (Rasmus som han kallas) har gått 2 st 160 km, och har gått 5 (!) st Nordiskt mästerskap med godkänt resultat på samtliga med placeringarna 3,11,4,5,7. :bow:

Imagination (Rasmus som han kallas) har gått 2 st 160 km, och har gått 5 (!) st Nordiskt mästerskap med godkänt resultat på samtliga med placeringarna 3,11,4,5,7. :bow:

Värt att nämna:
Han vann sin första 16-mil, blev 4:a på SM i år och har tagit lag-guld på NBM två år på rad!

:bow:

Tänkte bara berätta att Imagination kommer tillbaka till distansbanorna i svensk regi för gott!

Liv Burdett hade denna otroligt karismatiska häst på lån under tre år då hans danska ägare inte kunde rida honom själv. Pga av personliga skäl tog ägaren tillbaka honom till Danmark hösten 2007. Om två timmar åker vi Köpenhamn och hämtar tillbaka Rasmus (som han kallas för) eller Kocko-head (som han är känd för i Danmark) som fortsättningsvis kommer att ägas och tävlas av Liv Burdett!

//En superglad Angelica som älskar denna häst med huvud av stål men hjärta av guld

Nej vad roligt!! :bump:
jag såg honom ute på annons förut och hoppades så att han skulle hamna hos Liv igen.
Hoppas vi får se honom ute på banorna snart igen! Hur gammal är han förresten?

Nej vad roligt!! :bump:
jag såg honom ute på annons förut och hoppades så att han skulle hamna hos Liv igen.
Hoppas vi får se honom ute på banorna snart igen! Hur gammal är han förresten?

Han är 14 år. Nu påbörjas projektet att växa ut klippt ridhästman!

//Angelica

Tänkte bara berätta att Imagination kommer tillbaka till distansbanorna i svensk regi för gott!

Liv Burdett hade denna otroligt karismatiska häst på lån under tre år då hans danska ägare inte kunde rida honom själv. Pga av personliga skäl tog ägaren tillbaka honom till Danmark hösten 2007. Om två timmar åker vi Köpenhamn och hämtar tillbaka Rasmus (som han kallas för) eller Kocko-head (som han är känd för i Danmark) som fortsättningsvis kommer att ägas och tävlas av Liv Burdett!

//En superglad Angelica som älskar denna häst med huvud av stål men hjärta av guld

Jag måste korrigera ovanstående. Ägaren ville sälja honom hösten 2007 men då han inte blev såld åkte han tillbaka till Danmark först i januari 2008.

//Angelica

hur "långt" kan ett halvblod gå inom distansen? svår fråga givetvis, är ju olika från individ till individ...

kan inte bestämma mig för vad det ska bli för ras på nästa pålle eftersom jag vill göra ALLT :angel:

Arabhalvblod vore väl perfekt. Ville själv ha en sådan nu när jag köpte unghäst, men fanns ingen att hitta så det blev ett halvblod. Efter åratal med arab. Inga distansplaner dock, men visst har det funnits halvblod som hävdat sig fint inom distans.

Frågan är väl snarare vilken individ som klarar av att kunna allt. Något måste man ha som huvudinriktning, där den tuffa träningen sker. Sedan får andra grenar vara mer på skoj.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Mats Jonssons halvblod Dancing Queen gick över 4000 tävlingskilometer och deltog i flera mästerskap...

Min personliga åsikt är att halvblod inte passar till distans, det finns exeptionella undantag som nämnts ovan i tråden. Jag minns också Toves halvblod. Jag tävlade mitt halvblod i distans och vi red ett SM, men jag valde helt bort distans för mitt nya halvblod. Jag tycker det är för stor skaderisk. (förslitningsskador) för halvbloden. Skulle jag satsa på distansen hade jag köpt en arab/arabkorsning, som å andra sidan inte är så kul till dressyr, för det mesta , undantag finns givetvis. Jag tror det är som ofta annars att det inte går att kombinera ihop för många egenskaper.

Jag vill inte svära på att mitt minne är rätt. Jag googlade på namnet och fick inte svar på rasfrågan, jag hamnade på en resultatsida hos förbundet där ögon fastnade på Miss China. Hon var väl också av typen halvblod om än mkt ädel. *nostalgi*

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
937
Senast: ufot
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 032
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 819
Senast: mamman
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
292
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka