A

a_schuber

Såg på bilderna och startlistorna från Berga att det var flera avkommor efter Gomir som var med:
Piece of my heart - Eva Rubin (jättekul att Eva år tillbaka!)
Djinah - Irene Friederich
Power - Maria Hagmans trarab som reds av Madde F.

Såg även att Ingela hade två uppfödningar med på Sämstaholmsritten:
Pylh (Gomir-Procordia/Eldorado)
Paravosh (Red Baron-Procordia/Eldorado)

Har inte sett några resultatlistor, så jag vet inte hur det gick för någon av dem.

Spännande att följa Ingelas långsiktiga distansavelssatsning och se hur avkommorna/uppfösningarna kommer att gå på distansbanorna.
Att föda upp distanshästar är ju så extremt långsiktigt och tålamodsprövande. Att utvärdera sina tankar/kombinationer/ideér många år efter besluten är speciellt och så otroligt svårt men samtidigt det som gör det så utmanande! Jag tycker att det är lika roligt varje år att se vilka hästar som startar och att följa sportens utveckling.

Jag är väldigt glad för det ökade intresset för avel och att fler uppfödare satsar på att föda upp distanshästar. :bow:

///Anna

Sv: Gomir ox

Gomir har ju en bra hingstlinje och har samma far som Poem.
Han är ju ingen ungdom längre så det gäller att passa på. Det är det tråkiga med distans. Hingstarnas avkommor hinner inte bevisa hållbarhet innan hingsten är borta om man först vill att hingsten ska bevisa sin hållbarhet.
Hoppas ni hängde med på det sista.
// Linda

Även gamla Janos har samma pappa som Gomir. Janos var/är en underbar häst som tävlades länge och med bra resultat bla silver på EM i början av 90 talet,vilket fortfarande är den bästa inviduella placeringen ett svenskt ekipage haft på EM/VM.
Senare under året hoppas jag ju också att få se Kjell W debutera på distansbanorna på sin fina valack Dinamith e:Gomir u: Dobrah

Det är det som är det läskiga - att satsa så mycket på det man tror på men ännu inte har facit på om det var bra och sen vänta år efter år för att sedan se om det man trodde på var en hit!
Det gäller att ha bra psyke som distansuppfödare;)

Såg på bilderna och startlistorna från Berga att det var flera avkommor efter Gomir som var med:

Power - Maria Hagmans trarab som reds av Madde F.

Har inte sett några resultatlistor, så jag vet inte hur det gick för någon av dem.

///Anna

Jodå jag och Power blev godkända!! Jag ser det som en stor prestation av oss båda eftersom vi inte träffats alls före ritten, så det var första gången jag red honom också såklart:d
Det var Powers första CR, han är 5år. Han tyckte detta var jätteskoj och ville springa fort, men vi tog det lugnt 9km/h så det blev lite diskussion om tempot oss emellan:angel:

Jag hade själv en arab med Gokart som pappa (Migo) alltså släkting till Gomir. Power påminner mkt om "Gokartarna" i kroppen, kompakt och med stark hals, rygg och bakkärra. Men han är ganska hög ca 158 skulle jag tippa, hans mamma var ca 165cm och steget i skritt och trav är också mer likt en travares men en rejält vägvinnande och stark galopp har han nog fått från pappa Gomir.

En Gomir-avkomma skulle man ha :smirk: Jaja, nu hoppas jag istället på en bra distanshäst utifrån den stam jag valde i slutänden. Tanta har ju gått i pension, så med lite tur kommer jag ut och rider CR om sisådär en fem år... :D

http://www.pixbox.se/pic_show_id23039379.html
pic_show_id23039379.html
Det är roligt att läsa om framgångar för Gomirs avkommor som tex. Power. Extra roligt när man själv har en Gomirson i stallet. Han har en bit kvar till distansbanorna men är nu 3 år och inriden.

Senast ändrad:

Vilken härlig grabb du har! Ska bli spännande att se alla unghästar som folk skaffat/fött upp ute på distansbanorna i framtiden:)

Jag hade en härlig ritt med Pylh (e. Gomir) i lördags då jag fick "låna" min häst och rida själv. Han fungerade bra, tycker inte ens att vatten är läskigt längre och tände till på väg mot upploppet då annat ekipage gick förbi.

karingadde

Här en bild på Nazira också hon e. Gomir. Hon är tre år och nyligen inriden. Inte så stor men naggande god.
karingadde
http://s518.photobucket.com/albums/u348/karingadde/?action=view&current=Nazira.jpg[/IMG]

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka