Jag har börjat på valpkurs med min hund och är nu sugen på att börja öva in fyrklövern. Introducerade bollarna och kampen för henne ikväll. Socialt och godis vet hon ju redan är något bra och uppfattar det som belöning då det är det enda jag hittills använt vid inkallning och kontaktövning (för övrigt det enda jag lärt henne..). Kampen fattade hon galoppen även om det var en försiktig kamp, hon viftade på svansen och verkade tycka det var kul. Fick beröm och godis efter. Bollarna kollade hon mest på och väntade på att få godiset haha
Jag höll i en boll och när hon luktade på den så berömde jag henne och gav henne godis. Sen la jag bollen på golvet och då gjorde hon en liten lekrörelse mot den och då fick hon också beröm och godis. Det var väl det jag fick henne till..
Vad jag förstått så rangordnar hundarna belöningarna och att man ska belöna med det tråkigaste först och sen i ording efter det.
Hur har ni introduserat fyrklövern och hur använder ni er av den?
Jag höll i en boll och när hon luktade på den så berömde jag henne och gav henne godis. Sen la jag bollen på golvet och då gjorde hon en liten lekrörelse mot den och då fick hon också beröm och godis. Det var väl det jag fick henne till..
Vad jag förstått så rangordnar hundarna belöningarna och att man ska belöna med det tråkigaste först och sen i ording efter det.
Hur har ni introduserat fyrklövern och hur använder ni er av den?