Fyrklövern-lära valp uppskatta bollarna

_Maria_

Trådstartare
Jag har börjat på valpkurs med min hund och är nu sugen på att börja öva in fyrklövern. Introducerade bollarna och kampen för henne ikväll. Socialt och godis vet hon ju redan är något bra och uppfattar det som belöning då det är det enda jag hittills använt vid inkallning och kontaktövning (för övrigt det enda jag lärt henne..). Kampen fattade hon galoppen även om det var en försiktig kamp, hon viftade på svansen och verkade tycka det var kul. Fick beröm och godis efter. Bollarna kollade hon mest på och väntade på att få godiset haha;)
Jag höll i en boll och när hon luktade på den så berömde jag henne och gav henne godis. Sen la jag bollen på golvet och då gjorde hon en liten lekrörelse mot den och då fick hon också beröm och godis. Det var väl det jag fick henne till..

Vad jag förstått så rangordnar hundarna belöningarna och att man ska belöna med det tråkigaste först och sen i ording efter det.

Hur har ni introduserat fyrklövern och hur använder ni er av den?

Sv: Fyrklövern-lära valp uppskatta bollarna

Jag rullar iväg en boll och sedan när valpen tittar/följer efter så rullar jag en till så att det blir "wow, kolla, en till!", och så under tiden tar jag den första och när uppmärksamheten släppt från boll 2 så kommer boll 1 någon annanstans ifrån.

Tycker fyrklövern är bra för att testa vad hunden går igång på och vilken belöning som är mest åtråvärd, men jag personligen använder inte den i senare träning eftersom mina hundar inte har intresse av vare sig föremål eller kamp. Om jag bjuder in till kamplek så är det ungefär "okej, matte vill leka, vi ställer upp så får vi kanske en köttbulle för besväret sen", och när det gäller föremål: "nu håller matte på och slänger grejer omkring sig, bäst vi hjälper till att plocka ihop", så de springer glatt och hämtar bollar och andra föremål och kommer till mig med dom, men alltid med baktanken att det är DEN HELIGA KÖTTBULLEN som hägrar :) De skulle aldrig få för sig att på eget initiativ börja leka eller kampa.

Vad menas med fyrklövern? :)
Är det någon valpövning?

Jag kommer spontant att tänka på dirigeringsträning med leksaker men det kanske inte är samma sak :p

Fyrklövern är Inki och Roland Sjöstens belöningssystem. De skriver mycket om det i sina böcker. De fyra delarna är jakt, kamp, socialt och godis.

Ok.
Ja jag kanske inte kan förvänta mig att hon ska leka så aktivt med bollarna. Men jag ska försöka engagera henne i dom iaf.

Är Roland Sjösten himself som är en av instruktörerna på kursen och vad jag förstått på honom så är det främst vid inkallning man kör hela fyrklövern.

Nu har jag noll koll på vad "fyrklövern" är för något, men vill man få en hund att leka med en boll borde väl det bästa vara att rulla den, kasta den eller ha den på ett snöre så att man kan få den att röra sig "roligt"?

När jag lärt mina hundar att leka (ingen av dem har av sig själva lekt mer än springa runt med kompisar av sig själva) så har jag fått hitta på allt möjligt tokigt. Bara fantasin har satt gränser och jag har nog sett otroligt fånig ut många gånger. Jaktlekar har dock varit det mest uppskattade, av förklarliga skäl, och jag har även fått dem att uppskatta dragkamp m.m. Däremot har vanliga dragkampsleksaker sällan uppskattats och ibland måste det även vara rätt typ av boll för att ens vara värt att titta på. Jag har även varit tvungen att helt lägga bort godis för att få lite fokus på vad jag gör med leksakerna. Så länge det finns godis på köksbänken har tex min Aysu vägrat att ens titta på leksaker som hon annars älskar. Matintresset är klart större än leksaksintresset.

Jag provade att ta med mig bollarna och kampen ut för att se om rekationerna blev annorlunda. Hon tittade lite på bollarna men intresset ska jag väl säga var svalt;) Likaså med kampen.

Provade när jag kom in att binda fast kampen i ett snöre. Då blev reaktionen helt annorlunda:D Hon kampade och slet och t.o.m morrade lite:p Men så fort jag sa: Braa så läppte hon den och väntade på godis. Så under tiden jag övar upp intresset för kampen så kan jag inte berömma henne med bra då hon knippar ihop det som ett vänteord på den bästa belöningen som även i vårt fall är godis. Jag får säga duktig och hejja på henne på annat sätt itället. Så ranordningen i vår fyrklöver lär bli: boll, kamp, socialt, godis.

Jag ska verkligen försöka träna upp intresset hos min hund för fyrklövern och hos mig med, men i tanken är det lite svårmotiverat ibland för hon kommer som ett skott på inkallning. Hon avbryter t.o.m sin "lekjakt" med katterna när jag ropar.

Och i andra övningar så blir det nog mest socialt och godis då det uppskattas mkt och enligt min instruktör så är det då främst i inkallning som hela fyrklövern används.

Jag kan t.o.m bli lite orolig att hon inte ska tycka det är lika roligt att komma längre när hon får "vänta" på sin godbit och sitt bra. Men det är väl något som får visa sig med tiden när jag övat upp intresset för de anra delarna så gott det går.

Ja min Alva har också godiset som favorit. Jag la bort det helt nu när jag provade kampen i snöre för godis slår liksom ut allt annat direkt.

När vi fått till en bra kamp en stund så släppte hon den direkt när jag sa bra och sen gick vi ut i köket och då fick hon en godis där.

Så godiset kan inte vara för nära då får hon svårt att koncentrera sig på annat.

Tanken med fyrklövern är väl lite att man ska öva upp intresset för belöningformerna om det inte redan finns hos hunden och sen när man använder fyrklövern ska man rangordna det minst populära först och spara det bästa till sist. Detta för att hunden ska bli belönad på alla sätt som går när den kommer på inkallning tex och även bygga upp en förväntan hos hunden.

Och för att lära sig vilken belöning hunden uppskattar mest. Många har nog godis som favorti men intruktörens ena hund där är bollarna favvoriter och då är det ju dumt om hn belönar med godis hela tiden tex.

Så har jag förstått det iaf:D

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 042
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 807
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 897
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 320
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka