Tagliabue

Trådstartare
Min ponny har gått med huvudet åt höger och puttat över bakdelen mot vänster skalm, detta har hon även gjort i loppen så då satte jag en murphy på vänster sida (hon har inte hängt töm). Hon gör alltså detta både hemma i träning och i loppen.

Hon är uppkollad hos veterinär, och det finns inga fel på henne. Sist vi behandlade henne var för 2 år sedan, då höger framkota och vänster framknä om jag inte minns fel. Hon har haft diverse problem med ryggen och låsningar, har ut en massör regelbundet på henne som ser ljuset i mörkret för henne - det har alltså gått framåt otroligt mycket.

Hemma tränar jag utan murphyn då hon inte går så snett med huvudet att det behövs när jag kör fort (det är enbart i skritten hon går med huvudet snett då). Dock nu i varje banjobb och star vi har gjort har jag haft murphyn på vänster sida och jag tycker att hon har rätat upp sig bra, går rakt med kroppen och har därmed fått plats med sin aktion och travat bra.

De två senaste starterna hon har gjort har hon däremot börjat hänga vänster töm, jag har kunnat köra henne med slapp höger, hon har gått lite snett i vagnen då och även börjat tappa traven. Detta gör hon dock efter ca 1000m - börjar hänga vänster töm och tappat traven. Innan detta är hon superfin i traven och allt. När man sedan vänder upp lr vad som helst så travar hon bra igen och hänger inte töm.

Varför hänger hon enbart töm 1000m in i loppet och inte hemma? Jag själv tycker att om hon verkligen hade ont någonstans borde hon visa det tidigare i loppet, redan i värmningen? Samt att hon borde hänga töm hemma, men det gör hon ju inte.

Jag funderar på att plocka bort murphyn och se om hon är lika, det kanske är så att hon har rätat upp sig så pass att hon klarar sig utan den?

Sv: Fundering

Det låter som ett skolboksexempel av en halt häst. Att det inte kommer förrän efter ett tag är ju inte ovanligt precis, när hästarna börjar bli lite trötta orkar de inte längre hålla spänsten med muskelstyrka och de blir stumma och hältan framträder tydligare. Men klart du borde ta bort murphyn om den inte behövs längre.

Varför blir hon då inte likadan hemma när jag kör intervaller med henne? Då borde hon bli trött och inte lika spänstig. Jag kör både backe (inte så mkt stigande och kort) och rakbana med henne. Det jag försökte få fram var att hon är inte likadan i loppen som hemma, visst det är en annan sak på banan, men jag tycker att hon borde bli lika trött hemma som på banan isf då hon tränar snabbare hemma än vad hon har gått på banan med. Hon känns inte halt, långt ifrån, hon har aldrig varit så fin som hon är nu.

Du har kurvor på banan - det gör en annan belastning som lättare tar fram hältan och de blir muskeltrötta tidigare.

Dessutom brukar intervallerna bli kortare än ett lopp, åtminstone är ju poäng just att de inte ska bli så muskeltrötta så de tar skada av träningen. Eftersom man i en intervall bryter precis när hästen ev börjar bli trött och låter den återhämta sig så håller den sig ju mycket mindre muskeltrött totalt sett och kan mycket väl dölja hältan, även i högre tempo.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 937
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 058
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar