Fri tillgång på mineraler

ajax85

Trådstartare
Är det någon som har så på tex en lösdrift. Hur har ni i så fall löst det rent praktiskt och fungerar det bra? Är det så att hästar bara äter det dom behöver i mineralväg? :bow:

Sv: Fri tillgång på mineraler

Hej.
Har inte själv på lösdrift, men en kompis till mig har. Och hon har skurit sönder 5 lit saftdunkar så att man får en botten att lägga mineralerna i och en sida att skruva fast behållaren på tex ett staket eller ett träd med.
Jag gick en kurs i hästkunskap i höstas och vår lärare sa att man kunde använda Effekt kobalja ute eller så finns det en balja från Hippos, jag tror att Eko säljer den. Sen finns ju också Basiblock men den är ju vansinnigt dyr. Det är bara att sätta dom i ett gammalt bildäck, så står dom ganska still. Hippobalja hade jag ute förra sommaren och det funkade i ett bildäck för mina hästar.

Kram

vi har det på vår lösdrift. vi har en mindre krubba som vi lägger mineralerna i, likadant till kalket. det är väldigt viktigt att köpa mineraler som INTE är smaksatta, för då överkonsumerar dom. åtgången stämmer bra med behoven, det är bara min lilla gammla som inte inte vill ha-hon får smaksatta pelleterade i sitt krubbskrammel ;)

Är det så att hästar bara äter det dom behöver i mineralväg?

Mycket tveksamt, faktiskt.

Det enda man har kunnat bevisa att hästar kan känna av brist på och reglera själva är salt. De andra mineralerna kan lätt överkonsumeras om hästen tycker att de smakar gott, och det gör de oftast då många mineralfoder idag innehåller godsaker som salt och melass.

Det finns även risk att hästen inte äter tillräcklig mängd för att de inte tycker att dtt smakar gott...

Man får nog prova sig fram och kontrollera noga i början hur mycket som går åt ur mineralkrubban.

För oss fungerar det inte. Hästarna rör inte vanliga grusmineraler eller mineralbaljor överhuvudtaget så vi ger pelleterade. Det tycker de i gengäld är så gott att de skulle vräka i sig om de fick... Framförallt stoet som är otroligt matglad skulle utan vidare vräka i sig ett par kg.

Jag körde med det när jag hade lösdrift. Mineralbyttor på sommaren; finns att köpa för kor som funkar till hästar också. Och mineralkrubbor (finns att köpa på tex Granngården) med "grusmineral" i vindskyddet på vintern.

Huruvuda hästarna verkligen äter det de behöver är jag inte totalt säker på. Men å andra sidan: ratar de gruset i mineralkrubban så brukar de sortera bort det ur kraftfodret också.

Tack för alla svar :) Räknas Krafft Miner pellets till de smaksatta mineralerna?

Definitivt, ja!! :cool:

Hittade den här gamla tråden,
och jag undrar om någon kan nämna några mineraler som inte är smaksatta?

Kan ju vara bra, då jag har en av hästarna som vräker i sig om vi ställer ut en liten balja med mineraler på betet, och jag vill gärna att de andra ska hinna få i sig också..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka