Fri tillgång på mineraler?

Amk

Trådstartare
jag har under sommaren gett min häst mineraler i hagen, i hink. Han äter mer vissa dagar, och mer andra. det verkar som att han äter efter behov, alltså.

Skulle man kunna göra så i boxen också? att det alltid finns mineraler tillgängligt? är det någon som testat? Risken är väl att han äter för att ha något att göra, och äter för mycket. Nu under sommaren funkar det, men vill alltså ha lite tips på om jag kan göra såhär under vintern.

Sv: Fri tillgång på mineraler?

Har du kollat hur mineralrikt ditt hö är? Enligt analysen vi just fick, skulle vi inte ens behöva ge våra hästar mineraler - allt de behöver finns i höet.
Nå'n som vet om det finns risker med att de får i sig för mycket mineraler?

Man kan säga att allt som hästen äter via munen, tar den upp det den behöver. Resten kissar eller bajsar den ut. Och det kan bli onödigt. Nu pratar jag om till-läggssaker. som mineraler, vitaminer .m.m.

Det enda man kunnat påvisa att hästen kan känna av och reglera sitt behova av är salt.

De mineralfoder som finns idag har oftast tillsats av salt och/eller melass, vilket gör att de smakar gott och hästen kan lockas att äta för mycket av det. Både oekonomiskt och onödigt belastande för kroppen.
Det finns även hästar som inte äter alls, men din verkar ju ha gjort det på betet, så det är nog ingen risk isf.

När hästen står på box finns alltså risk att den äter "bara för att det finns" och ev. smakar gott, så jag hade hellre doserat mineralfodret.

Fettlösliga vitaminer (t.ex. E och A) lagras i kroppen och kissas inte ut...

Även selen och jod kan vara farligt att överdosera.

vi har alltid haft mineralkrubba, även kalkkrubba. det funkar väldigt bra för oss men man måste tänka på att inte lägga i smaksatta mineraler.

Stämmer inte riktigt. Selen i för höga doser är giftigt.
A och D-vitamin är toxiska vid för stora mänger. Bla.

Jag skulle INTE ge fri tillgång på mineraler.Hästen okynnesäter gärna , det kan bli total obalans (kvoten kalcium och fosfor) , stora överskott plus att det verkar onödigt dyrt att göra så.

Analysera höt, kolla vad hästen får i sig grovfoder/kraftfodervägen, har man tur behöver man inte tillsätta mer än selen.

Helt korrekt, det är inte alls sant att allt som hästen får i sig i vitamin- och mineralväg kissas eller bajsas ut. Exvis selen ger livsfarliga förgiftningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
735
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka