Fråga om abortvirus

nowa

Trådstartare
Jag vill förhöra mig om hur det går till när en anmälan om abortvirus görs.

Låt säga att ett stall har ett sto som kastat fölet. Veterinär rings ut. Så klart blir första misstanke abortvirus. Hur lång tid tar det innan det blir bekräftat för allmänheten?
Läste att det tar ca 2-3 veckor innan blodprovet är färdiganalyserat. Vad händer under denna tid? Tänker på alla som tränar/tävlar, om nu inget sägs på 2-3 veckor? Eller hur går det till?

har hört att det finns internet sidor man titta på för att kolla om ev fall i ens närhet, vilka är dom?

Sv: Fråga om abortvirus

Ston som kastar ska isoleras från andra hästar. Isoleringen då bör sträcka sig över första brunsten efter det stoet kastat. Laboratoriet som ställt diagnosen gör anmälan.

Från det att stoet har kastat, hur lång tid går det innan det kommer ut för övriga om vad som hänt? Tar det en dag eller tar det 2-3 veckor?
Varnar man även vid misstanke innan det är bekräftat?

Det tar två dagar att få svar från SVA om man räknar från vilken dag organdelarna är mottagna.

Om man sedan valt att gå vidare i utredningen, ifall man får negativt
på EHV-1, EHV-4, EAV så tar det ytterligare 14 dagar för slutsvar.

Under tiden som man ej fått första svar angående misstanke om virusabort så har man hästarna isolerade. Ingen in och ingen ut alltså.
Detta för att skydda "omvärlden"

Senaste smittoinfo hittar du på travsport.se under länken Hästveterinären.
Men den är inte alltid dagsaktuell. Och sällan skrivs det rapport om virusabort.
Däremot står influensa och kvarkan med.

Vill också tillägga att om man själv är drabbad för kastning så bör man omgående varna och isolera om smittomisstanke finns.
Detta är enligt min åsikt, hästägarens skyldighet.

AM

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
535
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 029
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 816
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka