Fråga inom galopp sport

B

Burkas

Hej! Jag har precis börjat lite med galopp och tycker det är väldigt roligt! Jag undrar mest om man kan använda vanliga ridskolehästar på galopptävlingar? (små tävlingar på ridskolor och så) och om man behöver ha nån speciell erfarenhet av ridning eller galopp för att kunna rida galoppör? Glad för svar :)

Sv: Fråga inom galopp sport

För att tävla i ”riktig” galopp bör du ha ett fullblod eller en arab (för arab galopp). Om vilka hästar som får tävla i galopp kan du läsa här: http://www.galoppsport.se/fraga/FAQdet.jsp?question=307611

När det Dermot kommer till Ponnyer så är det helt andra regler. Ponnygaloppen ligger under Ridsportsförbundet (Galoppen har annars ett eget förbund ”Svensk Galopp”) och det är därför deras kategori indelning och deras TR som gäller. Om detta kan du läsa på Ridsportsförbundets hemsida och/eller på någon av ponnygaloppklubbarnas hemsidor (http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90601). Lite lättsmält galopp info, tex hur man klan prova på galopp, hittar du på www.unggalopp.nu, och djupare frågor hittar du på www.galoppsport.se.

Lycka till! :banana:

Sv: Fråga inom galopp sport

klart det går på vanlig ridskolehäst. (om det är ponnygalopp?)
ponnyerna tävlar ju i kategorier för sig
bland d-ponnyerna så är majoriteten fullblod under 148 cm och arabgaloppörer, fullblodkorsningar
normalt så brukar inte en vanlig D-ponny kunna mäta sig imot sånna ponnys
men i C,B,A kategorierna så brukar det vara "vanliga" ponnys, welshar, russ shettis newforest och korsningar.
av egna erfarenheter.
när jag började tävla galopp så hade jag alrig ridit på banan innan, bara på ridskolan.
men det finns ju galoppträningar för vanliga ryttare på vanliga ponnyer iaf. på jägersro :)
i licenser o så såräcker Lokal licens till ryttaren, mätintyg och vaccinations intyg :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 176
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 780
Senast: lizzie
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 534
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka