Sv: Fortsättning från diskussion i bildtråden om revirhävdande
Jag har valt en mycket avslappnat sätt till hans betenden och "märkligt" nog så har vi inga problem varken med hundmöten eller med resurser. Jag är övertygad om att hade jag tänkt "så får han ju inte göra" och gått i strid hade jag säkert haft en skällande galning längst ut i kopplet idag. Men jag har jobbat helt annorlunda och mer tänkt att jag ska vara en resurs för honom och för mig har det funkat.
Sen har jag naturligtvis haft situtioner där jag har gått in och sagt att: "Nu lägger du av!" med de är få, mycket få.
Lite så försöker jag tänka med Aysu också.
När hon kom till mig i höstas så försökte hon fly så fort hon såg en annan hund. Faktum är att jag fick lyfta ut henne ur bilen eftersom hon inte vågade komma ut när min Wahidah stod på gatan utanför (och då hade de ändå bott ihop någon månad ett år tidigare). Det gjorde jag trots att hon då morrade åt mig, vilket hon gjorde eftersom hon var rädd.
Hur som helst, hundmöten i början blev ju rent kaos. Hon försökte kasta sig iväg, reste ragg, var så spänd att hon skakade i hela kroppen och gick inte att få kontakt med. Kom hon inte iväg snabbt nog började hon skälla som en tok eller morra rejält. Jag lät henne hållas och gick istället omvägar vid hundmöten, gick in på någon avtagsväg så att hon kunde stå gömd bakom mig och kika på hunden osv.
Kort sagt lät jag henne få det utrymme hon behövde och lät henne stå och fundera på vad som hände. Jag sa ingenting, gav inte godis och gjorde ingenting alls. Vid hundmöten där vi inte kunde komma iväg höll jag i hennes sele eftersom jag inte litade på att hon inte skulle anfalla när hon inte kunde fly, men det var enda gången jag tog tag i henne på något vis.
Det tog inte lång tid innan vi kunde börja minska ner på avståndet vid hundmöten. En stund därefter kunde jag börja ge godis vid "pressade" möten där vi inte kunde ta ut svängarna och idag kan vi möta de flesta hundar utan problem. Undantaget är väl stora hanar som spänner sig och ser ut som om de ska flyga på oss vilken sekund som helst. Då skuttar hon iväg med rest ragg, vilket jag har full förståelse för...
Med tanke på hur illa många hundar beter sig behöver jag aldrig tänka "Åh, vad ska folk tro om min hund?!", för jag vet dessutom att det syns att vi tränar. Istället kan jag slappna av och satsa på att försöka ha en trevlig stund med Aysu. Hon är
expert på att känna av vilket humör jag är på, så vid jobbiga situationer försöker jag främst jobba med mig själv istället för att jobba med henne.