Får inte ihop hältan...

C

Cecely

Ska iväg till klinik på måndag för hältundersökning men tänkte det kunde vara intressant att höra vad ni tror om min hästs hälta så länge.

Det är nämligen så att vad vi tror sitter hältan i h. fram.
Denna synns väldigt tydligt när ryttare sitter på, men hältan syns mest i vänster varv på volt. I h. varv syns nästan ingenting.

Hur kan det komma sig?

Någon som varit med om liknande?

Sv: Får inte ihop hältan...

Om hältan verkligen sitter i höger framben (det kan vara svårt att se, vissa bakbenshältor ger också rörelsestörningar som liknar frambenshältor) och den är mest påtaglig när hästen går i vänster varv, dvs har höger benpar som ytterben, så tyder det på en så kallad rörelsehälta. Smärtan är mest påtaglig under svävningsfasen, dvs då benet förs framåt/bakåt - inte när hästen lägger vikt på det. Hältor av den typen brukar antingen omfatta muskulaturen eller sitta i framknä el högre. Man ska förstås vara medveten om att hästar har olika sätt att uppleva smärta och också ge uttryck för smärta på - så denna regel saknar inte undantag!

Hoppas ni hittar orsaken och kan sätta in en bra behandling.

Sv: Får inte ihop hältan...

Tack för svaret!

Nu har vi varit iväg och det var ingen höjdare alls.

Hon är behandlad båda knän bak och h. fram i både hovled och knäled.

Enligt vet. är det inte ovanligt att hästen är mest halt i vänster varv när det sitter i höger ben. Hon menade att det är tecken på att hovled eller knäled är inflammerad. Vilket det verade vara på min häst.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 421
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 862
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar