Extrem förbränning?

Bebben

Trådstartare
En av hundarna här hemma verkar ha just det. Mycket mer än vad jag stött på tidigare, så jag är lite rådvill. Eller har en del funderingar i alla fall.

Han är unghund, och har växt klart på höjden men breddar sig i åtminstone ett år till i långsam takt.
Utöver sina avmaskningar, så är han kollad två (!!) gånger med analys, och han har inga parasiter i kroppen som "stjäl" maten för honom eller liknande. Han tar upp maten bra, bajsar 2 ggr/dag och är aldrig dålig i magen heller. Enorm aptit!

Han äter ett riktigt fett färskfoder, högenergi för slädhundar, och ungefär 3 ggr så mycket som är rekommenderat för hans vikt. Har provat torrfoder också, dels valpfoder och dels högenergi där med, men då ser han ut som ett staket ungefär trots att han får äta så mycket som han bara vill.
Nu är han äntligen uppe i slimmad form, men jag vill ha mer hull på honom ändå gärna. Och lyckas hålla honom där också sen, utan att kväva honom i all jäkla mat :crazy: Han äter lika mycket som dom tre vuxna hundarna ihop nästan, och nu har han börjat att lämna mat rätt ofta. Han blir mätt helt enkelt.

Motionen är normal för rasens behov, och ca 80% av den sker lösspringande i terräng. Han är otroligt välmusklad och fin i övrigt, med blänkande päls och mår toppfint :)

Har ni några ideér eller tips? Något som kan ges till maten kanske för att få i ännu mer energi, eller ja.. Vad som helst är värt att tänkas på i alla fall! Min andra hane var också svårfödd sina första 3½ år, dock inte såhär illa.. Han klarade sig på dubbel ranson högenergifoder åtminstone, och var då fin :p

Sv: Extrem förbränning?

Ja, det är ju absolut en möjlighet! Ingenting som veterinären pratat om dock, eller valt att kolla upp..

Jag vet om människor som är likadana ju, hur mycket dom än äter så "fastnar" inget på kroppen liksom. Han är ungefär likadan, vilket är rätt tråkigt. Dels så tycker jag inte om att ha en för smal hund, och dels är det rätt tråkigt att lägga tonvis med pengar på utfodring som är "onödig" - så att säga.

Jag hade ju problem att få upp Cerberus också när han var ung, och nu när han är 3 så håller han sig hela tiden på undre gränsen. Han är inte längre för smal, men långt ifrån någon tjockis. Det som hjälpte mig var att jag gav extra ister i maten. Det fick honom att lägga på sig det där extra. När han väl gått upp räckte det med att bara ge VoH, även om han fortfarande äter ganska stor mängd. Istret ville han inte ha sedan, så det var tur att det bara behövdes en period. :p

Så: rent ister är mitt största tips. :p

Ja, min lilla Benjamin var ju likadan. Nu som 5 åring äter han något över rekommenderad giva av högenergifoder, men håller sig i perfekt form på det äntligen. Det släppte gradvis efter 3½ års ålder.

Ister har jag försökt på lillskiten, men jag kan inte få i honom särskilt mycket. Späck älskar han, men det kan jag inte få tag i (Letar febrilt) :(

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 395
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 793
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 743
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka