En något konstig fråga

Vica

Trådstartare
Har ett "kiss-problem".. Valacken kissar nästan för ofta. I lördags kissade han tre gånger på en kort skritt-tur på max 1 timme. Ibland kommer det mer ibland bara en liten skvätt.. Är detta normalt? Han är 13 år och är pigg, torr i benen och helt frisk i övrigt. Jag börjar fundera på om det är lite som med äldre män, dvs prostata fel. Frågan är ju givetvis om hästar har prostata och hur gör man livet lättare för honom?

Några tips?

Sv: En något konstig fråga

Han kanske har nåt problem med njurarna... det är ganska vanligt, har haft hästar tidigare med problem.

detta påminner mig om en häst jag tränade ett tag :) då var det njurarna. min granne kör med homeopati. så hon gav honom ngt som jag tyvärr inte minns vad det hette. för den hästen kissade ofta när vi var ute och red. ibland fick han inte ens ut snorren ordentligt utan kisset kom som från ett hål :p om du vet var njurarna sitter så lukta där :smirk: om det är något fel på dom ska det lukta konstigt. vet ju inte om detta funkar men prova för skojjs skull iaf.

lycka till

Dricker han mycket också??
Kan som sagts vara njurarna. Hade en kompis vars häst plötsligt började dricka mycket mer och även kissa väldigt mycket- och det var njurarna.
Lycka till och hoppas det ordnar sig!

min häst höll på så här för ett år sen nästan.. o då hade han fått urinsten.. ring veterinären så dom får kolla.. kan ju va nått av det sm tidigare skrivit elelr urinsten

Har han gjort det länge?
Det är mycket fukt i gräset nu då daggen ligger hela natten.
Men jag skulle rådfråga Vet. så får du säkert råd.

Mitt sto gör likadant och fick besked av min Vet. att det kan bero på det eftersom hon inte har andra symtomer gällande kisseriet.

Min stallägares häst gjorde det med...tills vi kom på att den hästen tuggade saltsten med stora mått...Kolla saltstenen. ibland kan saker vara enklare än vad man tror.

jag har för mig att sånt kan vara diabetes också? en ponny på vårt stall fick det också, men ioförsig var den 32 år.

Min ena ponny kissade mkt en period, men den stog å bara "moffade" i sig mineralerna oxå... så det blev nog överflöd på den fronten. Nu när jag doserar mineralerna kissar han normalt.

Min kompis ponny har också detta problem.
Hur gjorde din kompis för att få diagnos? Tog de urinprov?

Menar du att man ska lukta på njurarna!? Öh... hur är det med den anatomiska kännedomen!

Till TS:
Sjukdomar i njurarna är ett allvarligt tillstånd och ger ofta fler symptom än bara frekvent urinering. I akuta fall är hästen allmänpåverkad, ovillig att röra sig, aptitlös mm. Även om den dricker mycket kan det likaväl vara så att den inte kissar alls eftersom njurarnas funktion är allvarligt nedsatt. I kroniska fall är viktminskning och ödemblidning (vätskeansamlingar) bla under buken vanliga symptom jämte ökad törst och urinmängd.

Vid urinsten är det vanligt att hästen har svårt för att kissa och urinen är ofta blodtillblandad. koliksymptom och stelhet är vanligt.

Andra problem som inverkar på urinmängden är Cushing´s syndrom, diabetes, missbruk av saltsten, okynnesdrickande...

Urinvägsinfektion förekommer men är relativt sällsynt. Ger smärta, täta urineringar.

Om hästen inte skaftar ut när den ska kissa och småskvätter är det senare ändå den mest sannolika diagnosen. Även förhudskatarr är tänkbart.

Ta kontakt med veterinär för undersökning. Om misstanke om urinvägsinf el annat problem finns så tas sannolikt både urinprov och blodprov där man lätt kan se vad det handlar om. Lycka till!

*KL*

Först och främst; Tack för alla svar! :bow: Har blivit lite visare på det hela iaf.:bow:

Mineraler får han uppdoserat varje dag. Däremot saltet får han pilla på när han själv behagar. Dock tar han bara några få slickar på salten och går vidare upp i hagen. Han går fortfarande ute på nätterna men stödfodras så klart.

Det onormala kissandet har han tydligen börjat med redan förra året. Han verkar dock inte ha särskilt ont när han kissar, han tar inte i eller så, utan bara att det kommer mer "regelbundet" än vanligt. Har dock noterat att hans kiss ofta är mörkt gult (tänk mörk äggula), luktar inte mer än vanligt..

Diabetes hos häst, finns det andra symptom de visar? För i övrigt är han hel, pigg och fräsch..

Börjar tycka att det är lite mystiskt.. Ska se om jag får tag på Vet imorgon..

Om hästen verkligen kissar en större mängd per dag så beror det på att den dricker mer än vanligt. Rikta alltså in dig på om hästen dricker stora mängder istället för på om den kissar ofta. Kissa ofta kan ju vara småskvätta eller kissa floder - svårt att avgöra utan att mäta urinmängden! Och att mäta mängden urin är betydligt svårare än att mäta hur mycket hästen dricker...

Urinvägsinfektion, prostatabesvär, urinsten m fl åkommor ger primärt inte en ökad törst. Ökad törst är däremot en betydande symptom vid diabetes, Cushing m fl sjukdomar.

Jag har faktiskt aldrig sett honom dricka om jag ska vara ärlig.. :o

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 912
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka