En liten uppmaning..

No1

Trådstartare
..i avmaskningstider.
Antar att det är fler än jag som noterat problematiken runt resistenta parasiter.

Nu är det september och årets sista avmaskning bör ske denna månad.
I veckan fick jag resultatet från träckprovet och inga parasiter påvisade.
Hade vi inte tagit detta träckprov hade vi enligt rutin avmaskat hästar - som inte behövde maskas.

Det kanske vill sig så väl att det räcker med att maska vartannat år?
Nästa träckprov tar vi till våren innan hästarna flyttas från vinterhagen och till bete. Ser det provet bra ut kanske vi kan ändra våra avmaskningsrutiner.

Vill alltså uppmana Er att ta träckprov på era kusar i kampen mot resistens.

Sv: En liten uppmaning..

Håller med dig. Alla avmaskningsmedel som finns på marknaden nu är dom enda som finns, mao det finns inga nya på gång:eek: . Om maskarnma blir resistenta mot dagens preparat är vi illa ute.

Uppmuntra alla att ta ett träckprov för blodmask och ett blodprov för bandmask för att förebygga resistensutveckling....

vad kostar ett träckprov? har redan avmaskat men funderar på att göra ett till våren...

Det har kommit en ny smart grej i butik som heter "Kolla Masken". Har för mig att det kostar ca 300:- och då samlar man lite bajs och skickar in. Svaret ska man få inom 1 vecka om jag förstått rätt! Himla smart och inte särskilt dyrt!

Jag tog träckprov på mina i våras.
Tvååringen hade ingen mask och har inte avmaskats iår än.
Fullblodet hade storra/lilla blodmasken 250 EPG, har avmaskats enligt intervaller.

Båda 2 ska avmaskas med ivomec när det blir lite kallare eftersom de har styngfluga.
Till våren görs nya prov.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 296
Senast: Madick
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 038
Senast: Zebung
·
Hästvård Vintern här har ju varit.. tja.. ett skämt. Varit plus och gegga mer än det varit kallt och snö. Nu kom dock snön för typ en vecka sen...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka