Djurskyddsmyndigheten

H

hovis

Tack och hej, äntligen så kanske det kan bli lite mer seriöst när nu Jordbruksverket kommer träda in och Djurskyddsmyndigheten träda ut.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurskyddsmyndigheten

Ja vi får verkligen hoppas att Jordbruksverket lyckas bättre med sitt uppdrag än vad Djurskyddsmyndigheten har gjort. Det finns ju en hel del att ta tag i.

Hur kan ni tro att det ska bli ett bättre djurskydd i landet nu?

Tycker ni att det fungerade så bra före djuskyddsmyndigheten startade? Det var ju Jordbruksverket som hade ansvaret då.

Mycket av det som skrivs om Djurskyddsmyndigheten är inte ens sant. Många osanningar som bygger på rykten och inte fakta cirkulerar i pressen.
Jag för min del tyckte det var bra att det äntligen blev en oberoende djurskyddsmyndighet i Sverige.
Att det sedan kan ta tid att få allt att fungera perfekt kan man ha förståelse för. Så är det ju alltid med allt som nystartas.
Ska de dessutom jobba med att hela sidan försvara sig mot alla osanningar som står i tidningarna kan det ju inte vara så lätt.

Helt otroligt naivt att tro att djurskyddet ska bli bättre nu!
Dessutom deprimerande att så många här på Bukefalos verkar vilja att Djurskyddsmyndigheten ska läggas ner.

Ush.. Nej jag fattar ingenting.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig!
Jag tycker att djurskyddsmyndighetens remiss var bra och seriös. Förtum de ang borttagning av känselhår, var lite måttligt fjantigt att förbjuda sånt.

Är faktist ledsen över att dom förslagen inte kommer i kraft:(...

Hur vet du att jorsbruksverket klarar det mycket bättre?

men är det 100% säkert att myndigheten försvinner?
kanske får vi behålla våra förordningar ändå....*hoppas*
(tyckte btw. att det var bra att man inte fick ta bort känselhåren;))

Tack och hej, äntligen så kanske det kan bli lite mer seriöst när nu Jordbruksverket kommer träda in och Djurskyddsmyndigheten träda ut.

Kan inte annat än att hålla med dej. Vi har redan Jordbruksverket varfrö skall man då ha en djurskyddsmyndighet oxå. Förhoppningsvis kommer de bra sakerna att kunna vara kvar från djurskyddsmyndigheten men övervakas mera realistiskt.
Problemet är väl bara att alla dessa övervintrade veganer kommer att vara utan jobb.. Illa..

Som jag har fattat de av både moderaterna och folkpariet så vill dom sänka djurskyddsmyndigheten.

Har varit i kontakt med ordförande i LUF och en av kommentarena som jag fick var ordagrannt;
"Djurskyddsmyndigheten kvalar på egen hand, in på listan över myndigheter som folkpartiet kommer att lägga ner vid maktskiftet i höst"

En annan kommentar som han skrev (samma område, hästar & djurskyddsmyndigheten) fast till en annan person;
"Vill än en gång understrycka att det är inte hästar eller tjejers sportintresse som vi i Liberala ungdosmförbundet har krtiserat -utan en myndighet som lägger sig i vad ni ska göra med era liv och intressen. Det gillar inte jag."

Hur ska man tolka de som? Att vi inte ska ha nått djurskydd alls?:confused:
Jordbruksverket blir ju lika mycket en myndighet som lägger sig i ens hästhållning som djurskyddsmyndigheten? Same shit, different name!

Appropå känselhåren; Jag tycker de är lite som att förbjuda någon från att klippa hästens man.
Manen har en funktion precis som känslhåren;)

Senast ändrad:

Appropå känselhåren; Jag tycker de är lite som att förbjuda någon från att klippa hästens man.

Med den stora skillnaden att känselhåren är förbundna med nervreceptorer... = anledning till att man började titta på den saken;)

Det finns en anledning till att de heter känselhår... det är med hjälp av dessa som hästen känner sig fram när det är mörkt för att inte stöta i saker och göra sig illa. Man gör hästen en rejäl otjänst genom att klippa känselhåren.

Med den stora skillnaden att känselhåren är förbundna med nervreceptorer... = anledning till att man började titta på den saken;)

Låter hemskare att klippa av ett strå som är förbundet till nervreceptorer än ett strå som bara sitter fast i huden...Men både typerna av strå fyller en funktion; De var de jag ville få fram.

Till dig Mirra, säger jag samma sak;
De jag ville få fram var att skyddshåren också fyller en funktion. Finns en anledning till varför de kallas skyddshår;)

Har en känsla att om man börja diskutera detta djupare i denna tråd skulle bli lite för OT, därför är detta även mitt sista inlägg om känselhår i denna tråd:)

Som man även förbjöd. Säg mig finns inte även dessa nervreceptorer lite längre ner än näsan räcker???

Ja vi får verkligen hoppas att Jordbruksverket lyckas bättre med sitt uppdrag än vad Djurskyddsmyndigheten har gjort. Det finns ju en hel del att ta tag i.

Jurdbruksverket tog aldrig tag i frågorna tidigare!
Djurskyddsmyndigheten har bara funnits i knappt tre år o har på den tiden faktiskt börjat ta tag i författningar som länge behövt revideras.
Visserligen har de undre den tiden även kläckt ur sig ett antal grodor om hur befintliga regler skall tolkas men nog tycker jag attt det borde räcka med ett nytt styre istället för att slänga pengarna i sjön genom att flytta verksamheten en gång till.
PL

Senast ändrad:

Jurdbruksverket tog aldrig tag i frågorna tidigare!
Djurskyddsmyndigheten har bara funnits i knappt tre år o har på den tiden faktiskt börjat ta tag i författningar som länge behövt revideras.
Visserligen har de undre den tiden även kläckt ur sig ett antal grodor om hur befintliga regler skall tolkas men nog tycker jag attt det borde räcka med ett nytt styre istället för att slänga pengarna i sjön genom att flytta verksamheten en gång till.
PL

Håller med dig. 3 år är nästan ingenting i det stora hela.

Instämmer!

Har borgarna några planer angående Djurskyddsmyndighetens förslag till nya regler för hästhållning?

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 204
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka