Det här med skritten...

Docka

Trådstartare
Jag befinner mig just nu på Irland där jag funnit en häst jag gillar!
Det är en fyraårig Connemara/fullblodskorsning som jag eventuellt funderar på att ta med mig hem till Sverige till sommaren och rida fälttävlan med.
Så, till mitt problem.

Jag har ridit ett par programridningar med honom, mest för erfarenhetens skull då han aldrig tävlat tidigare och då jag aldrig tävlat dressyr förut (banhoppning har varit grejen), men också för att höra vad domarna har synpunkter på.
Han har en sjuk galopp, den är verkligen helt fantastisk med tanke på hur lite han är tränad. Traven är helt ok, men inte i närheten av galoppens flashighet.
Skritten där emot, där har vi lite problem.
Ute i naturen flyter den på med bra takt och övertramp. Men inne på banan är det precis som om all energi pyser iväg i samma sekund som vi bryter av och skritten blir seg och ibland nästan krystad. Sen är han lika bra igen i traven och galoppen.

Är det någon som har någon övning eller bara något man kan tänka på för stärka just skritten. Är det ut och kliva i skog och mark som gäller, eller vad kan ni rekommendera?

Antagligen borde jag inte snöa in mig så mycket på detta eftersom det kanske bara är en fas han har, men jag kom på mig själv med att inte riktigt veta hur jag ska gå tillväga för att stärka just skritten, så lite råd hade inte suttit helt fel!

/Docka

Sv: Det här med skritten...

Vad kul att du hittat en fin häst!! Låter som en toppen blandning för FT med:laugh:
Hur mkt är den dressyrriden? Skritten är ju det många ofta väntar att jobba med, så han kanske inte är van vid att ridas i den gångarten på banan?
Jag tycker skritten ofta kommer ju bättre o starkare hästen blir i övergångarna o på att korta o länga sig generellt.
Lite som med ökad trav, de blir inte så mkt bättre på det genom att nöta, utan på att stärka dem generellt.
Vad är du van vid för raser annars? Funderade på om det är ponny-steget du hakat upp dig på?
Han känns inte stel eller oren? Hur rider du i skritten på banan jämfört med ute? Jag bev ofta lite spänd i början, just under programridning, eftersom det blev som en mental "paus" o jag började tänka på nästa grej i programmet, dvs utan att tänka på det drev jag på hästen o han börjar gärna trippa på = avdrag...Tog lite träning innan jag kom på hur jag skulle rida honom just under skritt-sekvenserna, eftersom han är känslig o lätt blir spänd. Alla har ju lätt o svårt för olika saker;)
Lycka till.

en helt amatörmässig gissning kommer här ;) :D

Orkar hästen skritta ute så orkar hästen skritta på ridbana. Jag tror inte pållen tycker det är roligt bara.

Så antingen gör du det roligt för den, kanske lägga ut lite bommar och ställa upp lite koner och hitta på saker med dessa. Tex halt vid kona 1, skritta till kona 2, gör en travvolt åt höger. skritt vid kon igen till kona 3, rygga 2 steg osv...

Vissa hästar (typ min egen) piggnar till vid sådan här träning.

Alternativt ha ett dressyrspö och "väck" hästen ett par, tre gånger med en klatch i skänkelläget och på så vis "tvinga" hästen att 'nu får du faktiskt röra på dig lite'.
Det brukar inte behöva väckas särskilt många gånger förrän hästen förstår att den ska går framåt även i skritt ;)

Sedan kan man ju öva övergångar. Skritt-trav-skritt-galopp-skritt-trav osv...

Men jag känner inte hästen så du vet nog bäst vad du tror fungerar.
Stärka skritten gör du genom att skritta :) Klättra om du har möjlighet, både uppåt och nedåt. Finns möjlighet så gå där det inte finns stigar så hästen får lyfta på fötterna :)

Låter f.ö. som en trevlig pålle! Och som du säger, man kanske inte ska haka upp sig för mycket heller och se det som ett problem ;) det är ju en ung häst så hur mycket du vill pressa den är upp till dig

Tack för så bra och utförliga svar, jag förstår precis vad ni menar! :bow:

Han har i princip bara blivit inriden och sedan gått med på någon lektion på ridskolan ibland med nybörjare och ledare eftersom han är så snäll och bara lunkar på. Så egentligen har han inte gjort något innan jag kom hit för två månader sedan. Vi har dock hunnit med att starta 1m-terrängklass och som sagt lite dressyr på den tiden, så han lär sig otroligt fort och älskar att träna!

Jag har nog innan trott ungefär som Seabaz, och jag har provat att försöka 'väcka' honom genom att peta lite med spöt, men det resulterar bara i att han börjar trava.
Det är liksom långsam skritt eller trav, det finns inget mellanting.
Men som grl säger så kanske han måste stärkas allmänt innan skritten blir bättre, och med tanke på hur otränad han är kanske det inte är så konstigt att skritten är som den är egentligen.
Motiverad till att träna är han, men jag tror att kan han behöver en mental pause vid både träning och programridning, och då blir det kanske helt enkelt skritten av naturliga skäl?

Ja, tack så mycket för era svar i alla fall!
Jag ska spåna vidare och se hur utvecklingen gå! :)

en konstig tanke men Rider du skritten? Alltsa, hur ar det med ditt satesdriv om man behover lite hjalp for att hitta energin i steget inne menar jag?

Det ar en valdig skillnad pa mina hastars skritt om jag andrar mitt satt att rida, tappar jag satesdrivningen i skritten trillar vi ganska direkt tillbaka till "slapa fotterna efter sig" skritten och de ar ju ganska "grona" i sin utbildning sa sett :)

Bara en tanke.... LAter som en harlig hast du hittat forresten!

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
984
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 579
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka